0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Fick en Nocria installerad igår, och var inställd på att den skulle låta en aning.Nu har det bara gått ett dygn, men både innerdel och ytterdel låter väldigt mycket.Jag har TV'n ca 14 meter från innerenhet och den är mycket störande kör auto just nu (som för tillfället motsvarar fläkthastighet 2).Även ytterenheten brummar rejält.Vill gärna ha kommentarer på detta.Den andra saken som jag upplever efter ett dygns körning så är det att den aldrig verkar gå ner eller upp i fläkthastighet på auto utan håller sig på 2:anDen värmer ex tremt bra i det rummet det sitter i men når knappt igenom matsalvardagsrum, fritt luftflöde var 14 meter innan den slår i motsatta vägg.Den står på 23grader och i det rummet den sitter i är det det och lite till, men angränsade yta så är det 20 och längst bort 19 - Någon som har något tips på hur man ska ställa in flärparna/fläkt och temp. för att den sak fungera bäst (det är idag 2 grader ute)/Jonathan
Hej Krister!Håller nog med men jag är nog ganska känslig.Jag bifogar en skiss över huset.Min tanke med pumpen var att den ska värma rummen som jag har döpt till Kontor/relax, kök/matsal och vardagsrum, men i vardagsrummet låter jag några element vara på också för den räcker inte in dit.Däremot så värmen den även gästrum, wc/bad och hall bra fast det ligger runt hörnet.Nu ikväll har jag kört på 21 grader på pumpen och då går även auto ner i fläkthastighet.I rummet med pumpen ligger då värmen på ca 23 grader, kök/matsal 21,8 och vardagsrum 21 grader (fast med lite hjälp av element).Jag vinklade utblåset mot hallväggen och blåser så horisontellt som möjligt då visade "toalett-papperen" att luften färdades längst i rätt riktning.(tack för tipset)Första dygnet så drog jag 42 kwh mot tidigare denna "vinter" 72 kwh, se hur andra dygnet blir nu när jag stödeldar i några element ( har i alla fall kunnat stänga av 9 element samt golvvärmen i WC/bad slår ej igång längre.)/Jonathan
hmm, en sista grej.Jag har nu satt på 23 grader...När jag testar fläkthastighet så är det ingen skillnad på 2,3,4 och auto - 1 går ner i hastighet...när jag har haft auto så går den ner ibland men ofast på tvåan./Jonathan
Citat från: joco skrivet 10 januari 2007, 17:23:02hmm, en sista grej.Jag har nu satt på 23 grader...När jag testar fläkthastighet så är det ingen skillnad på 2,3,4 och auto - 1 går ner i hastighet...när jag har haft auto så går den ner ibland men ofast på tvåan./JonathanVänta en stund efter du ändrat fläkthastighet för det tar en stund innan den varvar upp från t.ex 2:an till 3:an, annars prövar du att höja tempen typ 2 grader, för det kan ju redan vara så varmt i rummet att kompressorn inte tillåter högre fläkthastighet.Om du t.ex ställer in fläkten manuellt på 3:an så kommer den ändå att reglera ner fläkten automatiskt efter en stund om effektbehovet inte kräver 3:ans fläkt men direkt när kompressorn tillåter så kommer den att dra upp fläkthastigheten igen till inställd hastighet. Har själv bägge mina pumpar manuellt inställda på högsta fläkthastighet och tycker det funkar kanonbra...... vi i familjen har vant oss vid ljudet och störs inte av det men som sagt alla uppfattar och störs så olika av ljud samt att vart pumpen sitter är ju oxå avgörande för hur mkt man störs av den.//Krister
Hehe!Ramstain på min stereo överröstar nog min pump, men då uppstår andra problem - lillen på 7 månader får nog problem med sömnen :-)