Skall försöka publicera lite siffror framöver...
Tycker dock det är mkt svårt att ens hitta rätt huskurva.
Ju högre kurva, desto högre värme på radiatorerna, vilket i sin ger högre värde på VP in och mer att försöka strypa.
Har konstaterat att det finns fem radiatorslingor i kåken som är byggd i mitten av 50-talet.
Uppe på boplanet sitter innegivaren i en hallkorridor utan element. Sedan är det radiatorer (gamla, rejäla med mkt järn) av ettrörsmodell. Kör med helt öppna ventiler eftersom jag vill kräma ur värmen på övre planet.
I källaren finns två nyuppsatta element samt två gamla. Tre av dessa sitter det termostater på.
Ett av dessa, det i badrummet, är det full värme på. Övriga är rejält strypta.
Har provat huskurvor från 47-50.
Paralelljusteringen hajjar jag inte hur det fungerar.
Huskurva 47 fungerar bra när det är 0 eller mer ute. Då får jag fina deltavärden mellan VP in och VP ut.
Är det minusgrader orkar dock inte systemet hålla önskad innetemperatur.
Huskurva 49 ger å andra sidan mer värme till radiatorerna men då ökar naturligtvis VP in-värdet.
Elpannan har jag mestadels kört 50 C, men även provat 55 C.
Tycker dock elpatronen går in för mkt och stöttar emellanåt. Förstår att radiatorslingorna tar stöttning av elen och att varmvattnet måste uppvärmas, men ändå...
Tidigare, innan vi flyttade in, satt en elpanna från tidigt 70-tal i huset. Då tror jag man hade en total elförbrukning på ca 30000 kwH. Då hade man dock betydligt varmare i huset än de ca 20.5 grader som det är idag.
Det känns som om den enda besparingen blir på senvåren, sommaren och förhösten när man kan koppla bort elpatronen och låta pumpen stå för allt.
På vintern lär man ju inte tjäna in speciellt mkt med tanke på all elstöttning som förekommer för värme och vatten.
Kan nämnas att vi har tvåglasfönster och en oisolerad vind.
Igår, 14/1, hade vi en förbrukning på 109 kwh, inklusive hushållselen. Då kördes två tvättmaskinen (A-klass), två torktumlingar (C-klass) och så duschade två personer. Innetemperatur: 20,5.
Tycker detta är mkt...
Installatören/rörmokaren sade följande efter installationen:
- Jaha, den här apparaten kan ni glömma bort. Den kommer att sköta sig helt själv.
- 100 kwH/dag, det är billig uppvärming det.
Jo, tjena...
Visserligen har svärfar investerat i luft-/vattenpumpen.
Men nog är man intresserad av att få den att gå så snålt som möjligt.
Det är väl vitsen, speciellt nu med dessa elpriser.
Så vad gör man när installatören/rörmokaren inte kan det system han själv installerat???
Har varit i kontakt med två herrar i Malmö också. Kan vara de du beskriver, bgn.
Electrolux har tydligen bara service vid eventuella och konkreta fel på utrustningen.
Och två hus med samma pump går ju heller inte att jämföras.
Känns som om man sitter på den berömda pottkanten...