0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För övrigt är jag anhängare av radiatortermostater, men det tycks vara något slags tabu bland VP folket här. Jag förstår inte varför...
om man har ett så perfekt dimensionerat och intrimmat system så att termostaterna inte behövs, då gör de ju heller ingen skada om de sitter där, då är de ju öppna hela tiden.
Om de börjar stänga, så betyder det ju att man har övervärme och systemet var visst inte så perfekt intrimmat som man trodde.
CiteraOm de börjar stänga, så betyder det ju att man har övervärme och systemet var visst inte så perfekt intrimmat som man trodde.Om en eller två termostater börjar strypa, så stiger tempen i systemet snabbare - det blir ännu varmare i de övriga rummen - även dessa termostater stryper - gradminuterna räknar upp fort - värmepumpen stannar.
Själv kör jag utan termostater, och jag tror inte att jag har större tempskillnader i mina rum än de flesta med termostater har, termostater är ju inte direkt något under av precision.
Då spelar det väl inte så stor roll om en termostat stryper så att returen ökar lite?
IVT Focus 06 (installerad 92), 78m aktivt hål, dockad mot en CTC Total panna.