Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Termostatventiler?  (läst 18076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:Termostatventiler?
« Svar #30 skrivet: 19 november 2004, 23:22:51 »
Ridax har rätt, i ett perfekt intrimmat system har det ingen större betydelse om man låter termostaterna stypa bort eventuell överskottsvärme.

CarMan (och andra) har också rätt, radiatorerna i ett radiatorsystem som får sin energi från en värmepump bör inte ha termostater som bestämmer rumstemperaturen.

I det senare fallet bygger det i stora drag på att man förutsätter att installatören/ägaren inte har de kunskaper och/eller den tid som krävs för att trimma in systemet optimalt.

I en "drömvärld" så vet installatörerna och ägaren precis vad som krävs för att få sitt uppvärmnings-system att fungera optimalt, de har dessutom tiden och/eller den ekonomi som krävs för att de skall kunna trimma in sin anläggning till fulländning.

Detta förekommer säkert, men i de flesta fall är både installatören och ägaren tämligen okunniga när det gäller optimering av reglerdatorn.

Som sagt var, det finns inget rätt eller fel i denna fråga - frågan är istället vem som ger sig först!

För egen del tycker jag att diskussionen på något sätt har urartat...

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Termostatventiler?
« Svar #31 skrivet: 20 november 2004, 13:35:27 »
Citera
Med ditt perfekt trimmade och dimensionerade system så finns det inte utrymme för bortfall av radiatorer,

Nja jag har allt öppet inga strypningar alls. jag har tom borrat upp 2 ventiler för att öka flödet där...
Rickard var mycket impad av den bedriften  ;)

Det där med bortfall av radiatorer då tänkte jag på värmespridning mellan rum i en öppen planlösning.... en kompis som har 3 elradiatorer ur funktion så har han haft i flera år det funkar bra.
Nu har han köpt en luftvärmepump, så nu har han bara en värmekälla i drift, det verkar ge förvånansvärt jämn rumstemp även det. snacka om att luft luft ägare är utelämnade en värmekälla till hela huset... tänk dig även toadörren måste stå på glänt  ;)

Vart ville jag komma jo att med en rumsgivare kopplad till vp får man en jämn värme i hela huset.

Men som sagt smaken är som baken.
Det finns nog inga fel bara olika smak  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30441
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Termostatventiler?
« Svar #32 skrivet: 22 november 2004, 14:44:52 »
Hej!
Jag har precis köpt en bergvärmepump samt läst de flesta inlägg på denna tråd. Jag har dock en fråga.

Om jag ställer in rumsgivaren på 21 C och termostaterna på 22 C (utom den närmast givaren som jag öppnar helt) borde inte systemet jobba optimalt då?

Om solen värmer några rum så att temostaterna där börjar strypa flödet så ökar väl temperaturen mest i elementet utan strypning som i sin tur påverkar givaren som sänker VB-fram.

Sen har jag 13 st radiatorer i huset (2 rörssystem), Är det inte rörkrökarna på ledningen närmast pumpen som begränsar flödet på VB snarare än termostaterna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Termostatventiler?
« Svar #33 skrivet: 22 november 2004, 16:50:33 »
Hej!
Jag har precis köpt en bergvärmepump samt läst de flesta inlägg på denna tråd. Jag har dock en fråga.

Om jag ställer in rumsgivaren på 21 C och termostaterna på 22 C (utom den närmast givaren som jag öppnar helt) borde inte systemet jobba optimalt då?

Om solen värmer några rum så att temostaterna där börjar strypa flödet så ökar väl temperaturen mest i elementet utan strypning som i sin tur påverkar givaren som sänker VB-fram.

Sen har jag 13 st radiatorer i huset (2 rörssystem), Är det inte rörkrökarna på ledningen närmast pumpen som begränsar flödet på VB snarare än termostaterna?

termostaterna stryperflödet lita helatiden. om det är 21 i rummet så måste nog termostaten stå på 31 för att inte strypa någonting
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30441
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Termostatventiler?
« Svar #34 skrivet: 23 november 2004, 08:53:32 »
Hej!
Jag var bara tvungen att testa.
Jag skruvade upp termostaterna på max (28 C), ändrade inget annat, och kollade vad som hände.
Antal starter/dygn blev oförändrat (samma utetemp) men det blev ca 1/2 grad kallare i badrummet uppe. Tyvärr är elementet i detta rummet underdimensionerat och rummet ligger åt norr. Jag tror jag ställer tillbaka termostaterna, (utom i badrummet).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Termostatventiler?
« Svar #35 skrivet: 30 november 2004, 22:29:14 »
Som nybörjare här på forumet har jag några frågor angående fast/flytande kondensering  :-\:
Citera
Ok du  har fast kondensering, då jobbar VP med fast start o stopp, då kan man reglera med termostater utan extra förluster.


Men har man en värmepump som jobbar med flytande kondensering, där framledningstempen är så avgörande (gäller alltså inte fast kondensation!!)
då finns det massor att spara kan va mera än 30% på att ha fullt flöde, då kan man sänka värmekurvan!!!

Som ett exempel nu kör jag ut ca 35 gradigt vatten (-12 grader ute) det ger mig en COP som är mycket (extemt) hög.

Styr man värmen med termostaterna kan man likna det med fast kondensering vp får jobba nästan max hela tiden utminstone med onödigt höga temperaturer.
När din anläggning är uttjänt då ska du se skillnaden i elförbrukning, när du kommer att köra med flytande kondensering!!!  Då är det viktigt att hitta en så låg kurva som möjligt.
Vad har man normalt i ett nytt system idag, fast eller flytande kondensering? Skillnaden är alltså som Bertil beskriver det eller går det att beskriva skillnaden på något annat sätt.

Om man har en värmepump ansluten till en ack. tank borde väl termostaterna kunna användas på vanligt sätt, utan att värmepumpens temperatur som jobbar mot ack. tanken påverkas? Kan man likna detta vid fast eller flytande kondensering?

Jag vill trots allt använda mina termostater i mitt framtida vp-system då jag har skilda temeraturer i olika rum och eldar i braskamin ganska mycket. Det funkar bra idag då alla radiatorer på övervåningen blir kalla då man eldar i braskaminen eller värmen från solen. Detta kan man väl ersätta med en rumsgivare i ett framtida system men jag tycker ändå det vore praktiskt om man skulle kunna fortsätta använda termostaterna (åtminstone några)... ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Termostatventiler?
« Svar #36 skrivet: 30 november 2004, 22:58:36 »
Alla moderna jobbar normalt med flytande kondensering, utom CTC den använder inte det fullt ut!

Fast kondensering innebär helt enkelt att VP jobbar med en fast start o stopptemp tex 50-55 grader.
Har man flytande då kan vp jobba med 30-40 gradigt vatten stor del av året. Ju lägre temp den jobbar med desto bättre verkningsgrad
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
Re:Termostatventiler?
« Svar #37 skrivet: 30 november 2004, 23:04:52 »
Men även de gamla pumparna (som t.ex. min) har ju en driftstermostat där man kan ställa in start temp, så om man har lust kan man ju köra ner den till en lägre temp. när värmebehovet inte är så stort, ungefär som en manuell shunt.  Enda problemet är ju att man får taskigt VV då den är dockad direkt mot en panna med inbyggd VV-beredare.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

admin

  • Gäst
admin
Re:Termostatventiler?
« Svar #38 skrivet: 01 december 2004, 08:04:00 »
Fast kondensering...

Om man skulle göra en likelse mellan värmepump som körs med fast kondensering och en bilmotor kan man säga att det blir som om du lyfter av tändhatten på en cylinder på bilens motor - den tar dig från a till b ändå, men den drar mer energi och "plågas" mer vilket rimligtvis bör ge kortare livslängd.

Valet är dock fritt, visst blir det enkelt att ställa in den och fortsätta köra med termostater, men det finns nog ingen som bryr sig om verkningsgraden som rekommenderar fast kondensering..

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Termostatventiler?
« Svar #39 skrivet: 07 december 2004, 10:00:27 »
Alla moderna jobbar normalt med flytande kondensering, utom CTC den använder inte det fullt ut!

Jorå, CTC jobbar också med flytande kondensering (sluttempen styrs av värmebehovet). Men eftersom man valt att shunta ut rätt framledning så behöver man en högre sluttemp men slipper å andra sidan temperatursvängningar. Min åsikt är att de CTCägare som har problem har underdimensionerade eller felinställda pumpar.

Precis som Ridax säger så är skillnaden mellan flytande och fast kondensering inte beroende av hur installationen ser ut (utom i ett avseende) utan hur den styrs. Att manuellt ställa om driftstermostaten blir faktiskt också en viss form av flytande kondensering, men inte automatisk.

Poängen med flytande kondensering är att kompensera för en egenskap hos värmepumparna, nämligen att deras verkningsgrad minskar med ökad framledningstemperatur. Skillanden i verkningsgrad kan vara runt 30% vid 10 graders temperaturskillnad. Därför finns det pengar att spara om man låter aktuellt värmebehov styra stopptemperaturen.

Att ta ner övertemperatur i ett rum med hjälp av en rumstermostat är inget fel så länge det inte är ett permanent läge. Men att ta ner temperaturen mha rumstermostaterna i en större andel rum för att det blir för kallt i ett rum pga underdimensionerad radiator är inte speciellt bra ur ekonomisk synvinkel. Bättre då att byta radiatorn. ~3% per grad i verkningsgrad...

Man får inte bli rabiat om det här med flödet. Så länge pumpen har tillräckligt med vatten att arbeta med är det inget problem. 20L per kW. Men har man redan liten volym i radiatorkretsen och många rumstermostater kniper åt så kan det bli problem med korta gångtider och många starter. Kan lösas med liten ack.

Summa summarum. Hur var och en löser intrimmningen av sitt värmesystem är väl upp till vederbörande. Men som jag brukar säga, man kör väl inte bil på full gas och reglerar farten med bromsen?  :o ;D ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!