0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med ditt perfekt trimmade och dimensionerade system så finns det inte utrymme för bortfall av radiatorer,
Hej!Jag har precis köpt en bergvärmepump samt läst de flesta inlägg på denna tråd. Jag har dock en fråga.Om jag ställer in rumsgivaren på 21 C och termostaterna på 22 C (utom den närmast givaren som jag öppnar helt) borde inte systemet jobba optimalt då?Om solen värmer några rum så att temostaterna där börjar strypa flödet så ökar väl temperaturen mest i elementet utan strypning som i sin tur påverkar givaren som sänker VB-fram.Sen har jag 13 st radiatorer i huset (2 rörssystem), Är det inte rörkrökarna på ledningen närmast pumpen som begränsar flödet på VB snarare än termostaterna?
Ok du har fast kondensering, då jobbar VP med fast start o stopp, då kan man reglera med termostater utan extra förluster.Men har man en värmepump som jobbar med flytande kondensering, där framledningstempen är så avgörande (gäller alltså inte fast kondensation!!)då finns det massor att spara kan va mera än 30% på att ha fullt flöde, då kan man sänka värmekurvan!!!Som ett exempel nu kör jag ut ca 35 gradigt vatten (-12 grader ute) det ger mig en COP som är mycket (extemt) hög.Styr man värmen med termostaterna kan man likna det med fast kondensering vp får jobba nästan max hela tiden utminstone med onödigt höga temperaturer.När din anläggning är uttjänt då ska du se skillnaden i elförbrukning, när du kommer att köra med flytande kondensering!!! Då är det viktigt att hitta en så låg kurva som möjligt.
Alla moderna jobbar normalt med flytande kondensering, utom CTC den använder inte det fullt ut!