0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det är lättare att förstå om vi drar det till ytterligheterna.
Citat från: CarMan skrivet 17 november 2004, 16:48:55det är lättare att förstå om vi drar det till ytterligheterna. Vad är det för mening med att dra det till ytterligheterna och anta att man har ett totalt felaktigt trimmat system? Då kan man ju dra fallet utan termostater också till ytterligheterna. Anta att du inte har några termostater och så har du en alldeles för hög framledningstemperatur. Då kommer du att få bastu hemma och en skyhög elräkning! Eller anta att du har en låg framledningstemperatur, då kommer ju rummen att bli kalla och du få lunginflammation och dö. Inte alls bra... Så visst kan man dra det till ytterligheterna i båda fallen.
Du framhåller också hur JÄMN fördelning av värmen du har. Men du kan fortfarande inte förklara hur man skall göra om man är någon konstig typ av människa som INTE vill ha jämn fördelning av värmen hela tiden? Man kanske VILL kunna skruva upp värmen i ett rum utan samtidigt höja temperaturen i alla andra rum?
) Kv-värdena anger genomströmningsmängden (Q) i m3/h vid en given lyfthöjd och ett tryckfall (p) över ventilen på 1 bar (100 kPa). Vid inställning N anges kv-värdetenligt EN 215-1 vid Xp = 2°C (P-band). Vid lägre inställningsvärden minskar Xp ned till 0,5 °C vid inställning 1. Vid inställningar mellan 1 och N ligger Xp såledesmellan 0,5°C och 2°C. Xp = 2°C betyder att ventilen är stängd vid en temperatur 2°C över inställt värde. Kvs-värdet anger flödet vid full lyfthöjd, d.v.s. fullt öppenventil.
Ni som förespråkar drift utan termostater, har ni PROVAT att köra med termostater? Har ni kunnat bevisa hur många start/stopp ni har sparat in på detta? Har ni också kunnat bevisa att dessa antal start/stopp som ni sparat in har någon väsentlig avgörande betydelse för pumpens livslängd?
Styr man värmen med termostaterna kan man likna det med fast kondensering vp får jobba nästan max hela tiden utminstone med onödigt höga temperaturer.
När din anläggning är uttjänt då ska du se skillnaden i elförbrukning, när du kommer att köra med flytande kondensering!!! Då är det viktigt att hitta en så låg kurva som möjligt.
Jo men med samma resonemang kan man ju oxå ha så ojämn temperatur som man önskar eller hur, jag kör ca 15 grader i källaren på vintern (bara som ett exempel)Man stryper in flödet vid varje radiator som behöver strypas!! Instrypning har jag kämpat mycket med även i stora fastigheter.
Tyvärr betyder det här att vid tex solinstrålning när flera ventiler vill stänga höjs pumptrycket då stänger inte ventilen i tid!!! Även vid normalt pumptryck har man som jag ser det en för inexakt funktion!!
Med en rumsgivare kopplad till VP (osså flytande förstås) får man en jämnare temp inne.
CiteraNi som förespråkar drift utan termostater, har ni PROVAT att köra med termostater? Har ni kunnat bevisa hur många start/stopp ni har sparat in på detta? Har ni också kunnat bevisa att dessa antal start/stopp som ni sparat in har någon väsentlig avgörande betydelse för pumpens livslängd?Bevis jag kan svära vid vår herre på det första, det andra är i vår herres händer Inte så lätt att bedöma varför nåt havererar som bekant.
På vintrarna när jag bara är i huset under helgerna, kan jag sänka värmen rejält i de flesta rum, förutom sovrummen som jag vill ha ordentligt genomvärmda hela tiden.
Ridax Om man inte är hemma sänker man väl tempen i hela huset för bövelen.
Därför att även reglerande termostatventiler har precis samma effekt som strypningar(höjer/sänker temepn även i andra rum)
Men jag förutsätter att man lever i en normalt boende 7 dar/vecka en modern öppen planlösning.... då funkar det (visst om man antsänger sig visst kan man hitta undantag )
Ang att varje rum har ett givet energibehov.. i en öppen planlösning kan du stänga rätt många radiatorer helt utan några som helst problem, utom vid svinkyla förstås.
Kanske du är resande åt Danfoss (vad vet man)
Antalet starter påverkar man inte så mycket med att välja bort termostatventilerna, det gör man i styren....
Har du rätt kurva & ett system med korekt flöde så kommer dina termostater inte att påverka start/stopp så mycke.tror det är svårt att välja rätt kurva utan at ha alla termostater öppna först.
CiteraAng att varje rum har ett givet energibehov.. i en öppen planlösning kan du stänga rätt många radiatorer helt utan några som helst problem, utom vid svinkyla förstås.Men hur kan det komma sig? Jag trodde att man skulle ha varje radiator instrypt och dimensionerad så att den genom att släppa igenom framledningsvattnet oreglerat gav exakt den effekt som den var avsedd att täcka. Hur kan du då klara värmen om många radiatorer faller ur, oavsett öppen planlösning? Med ditt perfekt trimmade och dimensionerade system så finns det inte utrymme för bortfall av radiatorer, skulle jag vilja påstå, eftersom det inte finns någon effektreserv (om du inte har tur så att det är några av radiatorerna precis i närheten av rumsgivaren).
CiteraCiteraAng att varje rum har ett givet energibehov.. i en öppen planlösning kan du stänga rätt många radiatorer helt utan några som helst problem, utom vid svinkyla förstås.Men hur kan det komma sig? Jag trodde att man skulle ha varje radiator instrypt och dimensionerad så att den genom att släppa igenom framledningsvattnet oreglerat gav exakt den effekt som den var avsedd att täcka. Hur Nu är jag inte med, vad menar du med bortfall?Om några radiatoret pajar så får det väll bli lite kalt.har man inte tänkt att riva huset så byterman väll ut radiatorerna.?Eller misförstod jag nu igen?
CiteraAng att varje rum har ett givet energibehov.. i en öppen planlösning kan du stänga rätt många radiatorer helt utan några som helst problem, utom vid svinkyla förstås.Men hur kan det komma sig? Jag trodde att man skulle ha varje radiator instrypt och dimensionerad så att den genom att släppa igenom framledningsvattnet oreglerat gav exakt den effekt som den var avsedd att täcka. Hur