0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tur att man inte har en sådan där kontrollpanel i hallen...tänk vad du kommer att sprina förbi och kika på den Det är inte lätt att klura ut hur du har gjort igentligen tappar du inget vatten i huset eller har jag missförstått? står inte den "lilla vvb" i huset och den stora i stugan?Jag tappar allt vatten i huset, det är ej utritat på "skissen" men tänkte det löste sig genom att se bilden av vvb inne i husetAntar att vvc pumpar från huset till stugan? Elpatron bara i vvb i huset? Kostade vvx:en något, den står inte med i kostnads specen.vvc pumpen sitter i stugan och "suger" vatten från vvb inne i huset. Och ja jag använder bara elpatronen i beredaren i huset. Kostnad för vvx kommer att komma med på förstasidan strax.. men tror det var 800krNär du tappar vatten kommer du ju att få kallvatten rakt in i VVX som sedan går ut på den varmastammen, men jag antar att flödet genom vvx:en är relativt litet jämfört med tappningen, annar skulle du ditt varmvatten bli lidande.Nej, det har jag löst med en magnetventil som öppnar endast när jag laddar från solen.Att ha SOLvvb som en förvärmningstank är ju kanon när solen inte ger vad som krävs, det blir ju väldigt låg temp som solfångaren har att jobba mot...ser fram emot fler rapporter om du driften går. rapporter kommer det att bli
hej hur e du skapt mäniska ?? du måste ju va vig som en orm det verkar va hyfst trångt i skrubben ..fast det ser ju ut som att du fått i hop det hela ändå jag måste ju va bortskämd ,har en hel vägg att sprida ut mig på...å min lilla solfångar låda underlättade det hela rejält ..tack gode gud att jag hittade ett gammalt skåp på sopis ser att jag inte är ensam om att gilla klämrings koppel,guds gåva till oss lite latasynd som f-n att både klämrings kopplen å kulventilerna kostar dyra pengar
Okej, vad gör blandningsventilen med förbikoppling i stugan? ingeting?
Citat från: rca1959 skrivet 19 januari 2007, 10:29:58Snubblade över dessa prylar, värmeåtervinning för dushar, kanske kan va' nåt.http://gfxtechnology.com/Nån som sett nåt liknande?Intressant men kan dock inte tänka mig att det skulle ge så speciellt mycket eftersom vattnet passerar såpass fort, det hade ju blivit en annan sak om man hade en tank så man kunde ta till vara på all värme och sedan dumpa ut vattnet. Skulle tro de kostar mer än de smakar me de där.
Snubblade över dessa prylar, värmeåtervinning för dushar, kanske kan va' nåt.http://gfxtechnology.com/Nån som sett nåt liknande?
Hej!Jodå, det laddar allt trots svinkylan. Mina solfångare var snötäckta i morse men idag när jag kom hem hade tempen i tanken ökat från 20 till 38 grader och all snö på solångarna hade smält. Mätpunkten en tredjedel av höjden från botten räknat. Räknar man om detta till kWh så har det laddat ca 4-5 kWh. Imorgon blir det nog mer eftersom snön är borta. Jag brukar ha break-even runt 20:e februari, då kommer det in lika mycket varmvatten som vi förbrukar (på en solig dag). MVH/GanoPS: Visst blir man biten av solenergin ? Och nu ökar dagarnas längd snabbt....
Jag testade min 105 ºC isolering i ugnen idag, först på 150 ºC. Inget hände, absolut nada.
Citat från: citactiva skrivet 22 januari 2007, 19:36:18Jag testade min 105 ºC isolering i ugnen idag, först på 150 ºC. Inget hände, absolut nada.Så här blev isoleringen som jag berättade om. Och det vid bara drygt 100 grader.
Ja det var ju inte vackert, men det var 85 ºC isolering eller hur var det? Några sådana tendenser verkar ju inte min ha Thumbsup