0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är helt rätt! Du skall inte behöva någon värmekabel där du bor på en E9 DKE-pump. Jag har ingen på min E9 DKE heller och jag bor i Skaraborg och det har aldrig varit några problem, trots att jag har haft ned till 24 minusgrader. Du får väl titta och noga följa värmekabeln och dess ledningar 3 st fram till inkopplingsplinten för att se att du verkligen kopplar ur rätt kablar.
Det räcker inte med "stockholmstrakten" eller liknande beskrivning. Här i göteborgstrakten har jag direkt rfarenhet av närmare 20 pana utan kabel och det funkar, med 2 undantag. Mina två på landet nära havet behöver i bland kabel och jag har därför kopplat in för säkerhets skull. 3 km ifrån inga problem. En säljare sa att det kan vara skillnad mellan 2 sidor på samma hus. SANNOLIKT behövs ingen kabel i Sthlm, men koppla bara bort, klipp inte. Lycka till!
Att den första montören sa att du inte behövde en värmekabel (ingen i hela stockholm) Är ett svar av ren lathet. Så enkelt är det inte.Det är inte alltid vid de kallasta dagarna som det kan bli problem. Luftfuktighet, vind närhet till sjö/vatten mm Så du måste hålla koll på VP.Personligen så säljer jag inga VP utan trågvärme, kostnaden är för liten kontra de problem det kan bli anser jag. Man slipper oroa sig när man åker bort på vinter semestern.
Det är tydligen inte bara smålänningar som är snåla
Som alternativ till att klippa eller skruva loss alla kablar så skulle du ju kunna montera en mindre brytare till värmekabeln, så har du ju full flexibilitet och den är lätt att slå på eller av vid ev behov. (När den nu ändå sitter där mrnar jag).