0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
lite känsligt ämne märkar jag.
vi hamnar ju i samma sitruation som dom som åker sport hoj, där räcker det ju med att inte kvadda hojen under första året, så har man ju sparat in en ny hoj på försäkringspremien. självklart åken man bara trafikförsäkrat då!
Citat från: CarMan skrivet 31 december 2006, 12:46:37lite känsligt ämne märkar jag.Många heta ämnen de senaste dagarna... eller vad säger du Rickard?
Förresten Rickard du har väl friår just nu vilket leder till kraftigt sänkt ersättning eftersom det baseras på just A-kassenivåerna, såg att nyheterna på TV tog upp det igår? Hoppas det löser sig med forumet ändå på ett eller annat sätt.
Citat från: CarMan skrivet 31 december 2006, 12:33:14vi hamnar ju i samma sitruation som dom som åker sport hoj, där räcker det ju med att inte kvadda hojen under första året, så har man ju sparat in en ny hoj på försäkringspremien. självklart åken man bara trafikförsäkrat då!Lite lustigt att du tar upp det där, för just detta med försäkringar för motorcyklar avspeglar lite av samma sak som andra områden nu.Det försäkringsbolagen gjort är att dela ned antalet olika skadegrupper så hårt att man snart inte kan kalla det försäkring, jag vill ju inte betala för sporthojåkares alla skador när jag själv kör en 940.Om man istället hade behållet strukturen med försäkring hade man ju istället fördelat kostnadeerna över ALLA försäkringstagare, det hade lett till att många hade fått höjd premie med kanske 1-2 hundralappar per år medan en sporthojåkare hade fått en normal premie dvs en sänkning med 20000-30000:- per år.Men du ville väl inte ha kollektiva lösningar där man delade riskerna eller hur var det? Sköt dig själv och skit i andra är inget som jag gillar om man så säger...
Citat från: Mike skrivet 31 december 2006, 12:51:07Citat från: CarMan skrivet 31 december 2006, 12:33:14vi hamnar ju i samma sitruation som dom som åker sport hoj, där räcker det ju med att inte kvadda hojen under första året, så har man ju sparat in en ny hoj på försäkringspremien. självklart åken man bara trafikförsäkrat då!Lite lustigt att du tar upp det där, för just detta med försäkringar för motorcyklar avspeglar lite av samma sak som andra områden nu.Det försäkringsbolagen gjort är att dela ned antalet olika skadegrupper så hårt att man snart inte kan kalla det försäkring, jag vill ju inte betala för sporthojåkares alla skador när jag själv kör en 940.Om man istället hade behållet strukturen med försäkring hade man ju istället fördelat kostnadeerna över ALLA försäkringstagare, det hade lett till att många hade fått höjd premie med kanske 1-2 hundralappar per år medan en sporthojåkare hade fått en normal premie dvs en sänkning med 20000-30000:- per år.Men du ville väl inte ha kollektiva lösningar där man delade riskerna eller hur var det? Sköt dig själv och skit i andra är inget som jag gillar om man så säger...det är ju bara försäkringsbolagen som har lyckats bra med sin marknadsföring. dom lägger in många som högrisk klasser fast dom inte är det.ett exempel är min cheva Blazer. denna var jag tvungen att ha imobelizer i då dom ansåg att den var en högrisk bil. det var mycket vanligt att stjäla o köra ivag med den alltså. helt fel, ka inte tänka mig att man tar denna bil om man ska "åka en sväng" Dom kunde heller inte svara på varför denna bil var med , eller visa det via statestik för mig.
om jag skulle jobba på en industri, som kan bli upp köpt, eller som har skftande orderingång, så skulle jag defenetivt vara med i A-kassan & troligtvis även mer i facket, då jag där lätt kan bli utbytt. jag kan där inte sticka ut o kräva nått annat än vad alla andra får. Där har också facket lätt att sättasig in i lönesystemet & räkna ut vilka krav dom ska ställa.men för alla som inte jommar på en industri så ser jag ingen anledning till att vara med i facket. & om man jobbar på ett stablir företag & är kunnig inom det man gör så ser jag inte att den nya högre a-kasse avgiften är motiverad att betala
ett exempel är min cheva Blazer. denna var jag tvungen att ha imobelizer i då dom ansåg att den var en högrisk bil. det var mycket vanligt att stjäla o köra ivag med den alltså. helt fel, ka inte tänka mig att man tar denna bil om man ska "åka en sväng" Dom kunde heller inte svara på varför denna bil var med , eller visa det via statestik för mig.
Om du skulle knäcka ryggen så är arbetsoförmåga p.g.a. sjukdom ett skäl till uppsägning numera, speciellt om du inte är med i facket...Jag skulle i alla fall inte dras med en anställd som har dålig rygg om jag vora arbetsgivare, inte om jag inte vore tvungen.Men som sagt, så länge man är ung, duktig och frisk behöver man ju inte vara med i nåt sånt där tjafs, det håller jag helt med om.
Sedan kan jag absolut hålla med om att A-kassan borde kopplas bort från facket och vara lika för alla, dvs det borde vara en försäkring alternativt skatt vad ni nu vill kalla det.Man skall också veta att de nya nivåerna i sverige är ganska låga, ta Danmark tex som har mycket bättre nivåer, där är det inte hela världen att bli arbetslös och det ger en mer rörlig arbetsmarknad som fungerar bra där.Jag förstår inte alls er som säger att allt rött är dåligt och allt blått är bra, har ni ingen egen uppfattning, bara för att jag röstar rött betyder väl inte det att jag tycker de röda har rätt i alla frågor lika lite som att jag tycker de blåa har fel i alla frågor
Skämt åsido, självklart skall du inte betala medlemsavgifter i föreningar som du inte vill vara medlem i, hoppas bara att facket skärper sin slappa attityd mot de som står utanför så att folk börjar fatta vilken nytta de faktiskt gjort/gör.A-kassan kan vi som sagt var inte göra mycket åt snart, och jag tror inte att sossarna kommer att göra någon "återställare" när det gäller kolektivanslutningen till A-kassan även om de vinner nästa val, det borde ju vara helt i linje med deras politik att alla skall betala till A-kassan.Mer konstigt att inte sossarna infört det tidigare.