Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Vent utan kommentarer här?  (läst 12706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CalleKula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad/VÃ¥lberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2007, 08:18:29 »
NÃ¥, dÃ¥ har äntligen polletten trillat ner. Tack för hjälpen. Det är fanken sÃ¥ mycket lättare att fÃ¥ fatt i ett svar här pÃ¥ forumet än att försöka läsa in sig i BBR, BBK eller VVS AMA. Provade den metoden när kulverten skulle isoleras. Hittade bara generella anvisningar om K-värden mm, men inget som en lekman klarar av att omsätta i praktiken. Lyckligtvis fick jag svar via kontakter istället. Annars hade nog rören varit betydligt mer fodrade än de är idag.  ^-^

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2007, 10:22:25 »
Oj, Nu blev det lite panik för beslut då min takfläkt (frånluftssystem) just la av och måste byta.
Jag bygger ut huset med 42 m2 och är orolig att min VP blir underdimensionerad.
Jag har fått pris på installering av thermiavent på ca 16.000 kr men då ingår inte el eller ventilations delen (fixar jag själv och genom kontakter.
Jag behöver ventilera huset med ca 70-80 liter i sekunden vilket gör att Thermia Vent ger ca 1,75 kW till brinnen.
Jag har 118 m aktivt borrhål. En Diplomat 6:a och brine in under kallaste tiden ligger på ca 4-2 gader och kalkylerad energiåtgång på 4.800 kWh/år INNAN utbyggnad.

Vad kan man räkna med att jag får för temperaturhöjning i brinne in och vad gör det effektmässigt. Dvs hur mycket extra kan man kräma ur VP innan tillsatselen går in och/eller hur mycket höjs COP talet?

Är som sagt lite orolig att VP kommer bli underdimensionerad efter utbygget och det känns lite tråkigt att nu behöva lägga några tusen på nytt takfläktssystem som man kanske får kasta ut om något år för att bygga värmeåtervinning.
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 10:30:03 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2007, 19:48:43 »
Inget svar ??? Om jag ställer om frågan. Är det någon som vet skillnaden på verkningsgraden mellan en modul som Thermia Vent och en FTX? Dvs är det större förluster att värma brinne än att värmeväxla frånluft och tilluft?
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 19:50:54 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2007, 21:23:59 »
Jag vet inte vilket som har bäst verkningsgrad, men om flm:en ger 1,75kw till brinen så borde ju effektökningen på andra (varma) sidan bli ung lika stor.
det är väl det du får utgå ifrån.?
ligger effekten på gränsen idag ?
använder du mycket tillskott ?
mm.mm.
men betänk att ett ftx system kräver betydligt mer kanaldragning, håltagning,nya don, tätning av dagens friskluftsintag, mm.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2007, 08:45:04 »
En diplomat 10 har nominellt KB-flöde på 0,57 l/s, om 1,75 kW överförs till brine ger detta så en tempökning på ca 1,75/(4,2 x 0,57)=0,73  ºC på brine.

Men effektökningen på värmepumpen blir inte i samma storleksordning, tyvärr. Det beror på att kompressorn ger den effekt den ger, jag skulle tippa på att ökningen är nästan försumbar med en skrollkompressor (jämför uteffekten vid 0/35 och 0/50 som är 9,5 och 9,2 kW). däremot så ökar COP en del, ungefär 10% om jag räknar rätt.

Sen kommer belastningen på borran minska vilket leder till att KB temp kommer att öka ytterligare någon grad och detta ger väl lite mer i COP-ökning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2007, 11:31:40 »
Frånluftsmoduler har det skrivits mycket om, sök på FLM30. Verkningsgraden varierar med hur mycket tillsatsel pumpen behöver men är från negativa värden upp till ca 5 %. Att det kan bli negativ verkningsgrad beror på att cirkulationspumpen till frånluftmodulen drar mer el än kompressorn sparar. Värmeväxlare mellan från- och tilluft bör kunna få en verkningsgrad på i storleksordningen 70 % men sen får man dra av för fläktarnas ökade elförbrukning. Det är inte heller säkert att det är lämpligt att installera en värmeväxlare om det är ett frånluftsystem utan tilluftsystem.

Carl N:s beräkning tar inte hänsyn till att den till brinen överförda värmen ökar brinens temperatur vilket minskar värmeupptaget i borrhålet. I och med detta försvinner allra största delen av vinsten. Det blir en mycket liten ökning av COP absolut inga 10 %.

En frånluftmodul hjälper inte om värmepumpen är underdimensionerad. Pengar i sjön enligt min mening. Skulle problemet vara att borrhålet är för klent är det bättre att komplettera med en jordvärmeslinga om det går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2007, 20:12:55 »
Carl N:s beräkning tar inte hänsyn till att den till brinen överförda värmen ökar brinens temperatur vilket minskar värmeupptaget i borrhålet. I och med detta försvinner allra största delen av vinsten. Det blir en mycket liten ökning av COP absolut inga 10 %.

???

Om brinetemp ökar så ökar väl också COP oavsett om värmen kommer från borran eller frånluftsmodulen?

Sen har du rätt i att cirkpumpen i frånluftsmodulen drar en del, det hade jag inte räknat med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2007, 20:41:19 »
hm.. om vi förutsätter att vi har samma flöde och samma köldbärar temp ut frÃ¥n maskinen sÃ¥ borde vi även ha samma temp upp ur hÃ¥let som innan, men lite "spetshöjning" i FLM:en(sitter efter borrhÃ¥let).   i vvx:en har vi motströmsväxling vilket gör att den extra temphöjningen vi fÃ¥r via flm:en kommer att ge en extra överhettning=COP(vi fÃ¥r del av den förhöjda tempen i slutet av förÃ¥ngaren eftersom vi har motströms växling).
eftersom vi har konstant kompressoreffekt sÃ¥ mÃ¥ste det extra energitillskottet yttra sig som en förhöjd effekt pÃ¥ "varma" sidan.  eller?
detta förutsätter att vi har oförändrad tempratur på KB-ut,och oförändrad förångning !
Jag förstår inte riktigt resonemanget om att 1,75 kw tillförd effekt "försvinner".
värmeeffekten är väl det samma som: upptagen effekt på förångarsidan plus tillförd effekt med kompressor. Sc:,h, eller ?
mvh.ACE !
« Senast ändrad: 21 januari 2007, 20:44:35 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #23 skrivet: 21 januari 2007, 20:50:19 »
detta förutsätter att vi har oförändrad tempratur på KB-ut,och oförändrad förångning !

Där är bristen i ditt resonemang, diff KB ökar inte bara för att KB-in ökar, ökar KB-in så ökar även KB-ut med nästan lika mycket. Om det blir en stor ökning på KB-temp så ökar VP:ns uteffekt och diff KB ökar något men då måste KB-in öka betydligt mer än någon enstaka grad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #24 skrivet: 21 januari 2007, 20:56:13 »
detta förutsätter att vi har oförändrad tempratur på KB-ut,och oförändrad förångning !

Där är bristen i ditt resonemang, diff KB ökar inte bara för att KB-in ökar, ökar KB-in så ökar även KB-ut med nästan lika mycket. Om det blir en stor ökning på KB-temp så ökar VP:ns uteffekt och diff KB ökar något men då måste KB-in öka betydligt mer än någon enstaka grad.
det kan man väl reglera med sänkt flöde ? eller??   Sc:,h   Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #25 skrivet: 21 januari 2007, 22:37:14 »
Carl N:s beräkning tar inte hänsyn till att den till brinen överförda värmen ökar brinens temperatur vilket minskar värmeupptaget i borrhålet. I och med detta försvinner allra största delen av vinsten. Det blir en mycket liten ökning av COP absolut inga 10 %.

???

Om brinetemp ökar så ökar väl också COP oavsett om värmen kommer från borran eller frånluftsmodulen?

Sen har du rätt i att cirkpumpen i frånluftsmodulen drar en del, det hade jag inte räknat med.

Ursäkta mig, grov felräkning, en ökning av brinetemp med 0.7 ºC ger ca 1-1,5 % ökning av COP och detta kan mycket väl ätas upp av drivenergin pÃ¥ den extra cirkpumpen.  :-[ :-[ :-[

detta förutsätter att vi har oförändrad tempratur på KB-ut,och oförändrad förångning !

Där är bristen i ditt resonemang, diff KB ökar inte bara för att KB-in ökar, ökar KB-in så ökar även KB-ut med nästan lika mycket. Om det blir en stor ökning på KB-temp så ökar VP:ns uteffekt och diff KB ökar något men då måste KB-in öka betydligt mer än någon enstaka grad.
det kan man väl reglera med sänkt flöde ? eller??   Sc:,h   Sc:,h

Jo men det ökar inte uteffekten på kompressorn, eller hur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #26 skrivet: 21 januari 2007, 22:56:47 »
Budskapet är solklart!
ökad tempratur på köldbärarretur ger ingen extra effekt !
tillförd effekt på kalla sidan ger ingen effekt !
summa sumarium:
alla som har två borrhål har kastat pengarna i sjön !!!
nej förresten.. alla som borrat överhuvudtaget är lurade.!!!
hade varit bättre att kortsluta direkt pÃ¥ maskinens brine-sida o köra, eftersom  temphöjning / tillförd effekt pÃ¥ brine-sidan ändÃ¥ inte ger nÃ¥n effektökning.
föresten.... skit i cirkpumpen med så slipper ni den driftskostnaden. !!!!!
Det är precis detta som skrivits i tråden !! Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #27 skrivet: 21 januari 2007, 23:40:42 »
Budskapet är att den energi som åtgår för att driva brinepumpen + fläkten året runt för "att värma berget" kostar lika mycket som du får ut i bättre verkningsgrad på värmepumpen.

FLM30, Thermia Vent och liknande bör man inte räkna med skall ge en bättre effekt än en djupare borra, förmodligen tvärt om.

Har man en borra som MÅSTE fördjupas eller värmas kan det dock vara en lösning - alltså som medicin mot en för klen borra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #28 skrivet: 22 januari 2007, 07:44:33 »
okej, Driften av frånluftsfläkten kan man räkna bort då den kostnaden redan finns i dagens installerade takfläkt.
Men om jag förstår forumet rätt så är effektökningen marginel så det är bättre att lägga de pengarna någon annanstans. Tex tilläggsisolering på vinden eller likanande?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!