Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Vent utan kommentarer här?  (läst 12633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CalleKula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad/VÃ¥lberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia Vent utan kommentarer här?
« skrivet: 30 december 2006, 14:48:15 »
Är på väg att få en Thermia Vent frånluftsvärmepump installerad som komplement till en nyss installerad Thermia Diplomat 10 TWS. Vore intressant att se om någon därute har erfarenheter från Thermia Vent.

Har enplansvilla platta på mark från 1965 som kommer mäta ca 200m2 om några år, efter två planerade tillbyggen. Idag värms den av både vattenburen golvvärme (Roth) och det gamla högtempsystemet från byggtillfället 1965. Kåken kommer dock att modifieras till golvvärme allteftersom vi renoverar. Ca 70% "blir med vattenburen golvvärme" så småningom.

Kommentarer om detta och om Thermia Vent vore intressant :o)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2006, 18:57:43 »
Thermia Vent är en frånluftsmodul som värmer brine med frånluften (jämför med Nibe FLM30 och IVT VBX). Varför vill du ha en sån?

Har du dålig ventilation eller klent borrhål?

Annars är den rätt onödig, kostnaden för den motsvarar på inget sätt besparingen med en sån. Men ska du ha ny mekanisk ventilation eller har du klent borrhål som ger ett par -grader in så kan den vara intressant.
« Senast ändrad: 30 december 2006, 18:59:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2007, 11:22:39 »
Jag bygger till huset med 42 m2. 117 blir 159 m2.
Jag har frånluftssystem idag utan återvinning. Då jag förmodligen måste komplettera ventilationen samt att jag är lite orolig att min Diplomat 6:a kan bli lite klen så sneglar jag på att komplettera med Vent.

Är det någon som vet vad den kostar samt om det finns annat fabrikat än thermia för en billigare peng. Om jag förstår det rätt är den en helt fristående system utanför ordinarie värmepump.
« Senast ändrad: 09 januari 2007, 11:24:41 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2007, 18:34:15 »
Jag bygger till huset med 42 m2. 117 blir 159 m2.
Jag har frånluftssystem idag utan återvinning. Då jag förmodligen måste komplettera ventilationen samt att jag är lite orolig att min Diplomat 6:a kan bli lite klen så sneglar jag på att komplettera med Vent.

Är det någon som vet vad den kostar samt om det finns annat fabrikat än thermia för en billigare peng. Om jag förstår det rätt är den en helt fristående system utanför ordinarie värmepump.

Nibes FLM30 kostar drygt 9 kkr på:

http://www.varmepump.biz/shop/?cat_id=26&sct_id=0&subcategory2=0

De andra, VBX och Vent, kan nog bara köpas via installatörer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CalleKula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad/VÃ¥lberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2007, 10:25:31 »
Jag har varit lite orolig för att det gamla huset som är konstruerat för självdragsventilation ska bli lite för "stumt" i luftbytet efter att pannan försvinner. De gamla fönstren från -65 kommer ju även de att bytas till nyare tätare dito energiglas så småningom, och oljepannans hjälp till genomluftning av huset har ju försvunnit. Fasaden av tegel kommer att få putsad yta om 5-8 år när alla utbyggen är klara, så även det kommer antagligen att påverka?

Vid ett tillfälle fick jag rådet av Rådrummet i Karlstad att vara relativt försiktig med förändringar som medför minskad luftomsättning i hus av min typ. T ex rådde de mig att vara mycket försiktig om jag skulle tilläggsisolera vinden, pga den ökade fukt som troligen skulle bli följden av den minskade värmeuppströmningen i utrymmet. Hustypen är i stort beroende av vettig luftomsättning, fick jag höra.

Detta ligger till stor del till grund för valet av komplettering av systemet med Thermia Vent. Man hoppas ju att frånluftsventilerna i badrum, kök (ej imkanalen, har annat utsug i andra änden av köket) och tvättstuga ska hjälpa en att återvinna den överskottsvärme som uppstår där. En bra luftomsättning i badrummet ger ju även mindre kvardröjande fukt där, och det känns som en bra sak att ordna. Allt sammantaget kändes det logiskt att satsa på en modul som både omsatte luften och utvann överskottsvärmen.

Har fått Vent-installatione gjord nu i måndags. Fick klart ventilationskulvertarnas kopplingar och körde igång systemet i tisdags. Blev en aning förvånad över den höga ljudnivån i ventilerna? Har ca 18-20m av 125mm diam. galvade rör på vinden, isolerade med PAROC Wired Mat 80 50mm. Ljudnivån är klart störande, och jag överväger att komplettera med ljuddämpare. Är den någon som har rekomendationer om sånt här? Antal per X m rör, x antal krökar eller liknande? Har ännu inte låtit göra injustering av Vent-systemet (ventilöppningar+ fläkthastighet), men det blir snart iaf.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2007, 10:36:05 »
Hej , det kommer att bli betydligt lugnare när du justerat in fläckthastigheten flödena men ljudämpare på röret invid fml tycker jag är ett krav.
mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad CalleKula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad/VÃ¥lberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2007, 12:29:12 »
Fml?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2007, 12:54:02 »
mso menar nog FLM.
helt klart måste du ha en ljuddämpare för att inte fläktljudet/mekaniskt ljud ska bli irriterande på en sån enhet.
luftljuden i donen blir du av med vid injusteringen.
nvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad CalleKula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad/VÃ¥lberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2007, 13:24:35 »
Förklara för ett pucko: FML = Från Lufts Modul? Fläkt Modul? Familjen Martinssons luftkuddar? Innebär det (1:a alternativet alltså) att dämparen ska sitta i närheten av av själva Thermia Vent-modulen?

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2007, 14:33:18 »
Förklara för ett pucko: FML = Från Lufts Modul? Fläkt Modul? Familjen Martinssons luftkuddar? Innebär det (1:a alternativet alltså) att dämparen ska sitta i närheten av av själva Thermia Vent-modulen?

FML = Från Lufts Modul, är Nibes benämning på deras motsvarighet till Thermia Vent och har väl blivit en del av fikonspråket på forumet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2007, 14:55:44 »
Innebär det (1:a alternativet alltså) att dämparen ska sitta i närheten av av själva Thermia Vent-modulen?
oftast har man bara en lämplig raksträcka mellan FLM:en och första sticket (donet) att sätta den på, alltså hamnar den där! ;) ;)
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2007, 14:58:53 »
Förklara för ett pucko: FML = Från Lufts Modul? Fläkt Modul? Familjen Martinssons luftkuddar? Innebär det (1:a alternativet alltså) att dämparen ska sitta i närheten av av själva Thermia Vent-modulen?

FML = Från Lufts Modul, är Nibes benämning på deras motsvarighet till Thermia Vent och har väl blivit en del av fikonspråket på forumet.
he..he...  FML eller FLM är den stora fikonsprÃ¥ksfrÃ¥gan......... ;) ;) ;) ;D ;D *vinkar* *vinkar* *vinkar*
med ironisk hälsning.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad CalleKula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad/VÃ¥lberg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2007, 17:15:28 »
SÃ¥ om jag fattat det här rätt:  huvuddunk  Ljuddämpare ska inte sättas intill varje ventil/don? EN dämpare bör sättas sÃ¥ nära Thermia Vent:en som det är praktiskt möjligt?  Thumbsup Jag har gott om utrymme pÃ¥ vinden (taklutning ca 27-33 grader, 1-plansvilla), sÃ¥ jag har egentligen inga begränsningar om vart den fÃ¥r plats.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Thermia Vent utan kommentarer här?
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2007, 17:34:17 »
SÃ¥ om jag fattat det här rätt:  huvuddunk  Ljuddämpare ska inte sättas intill varje ventil/don? EN dämpare bör sättas sÃ¥ nära Thermia Vent:en som det är praktiskt möjligt?  Thumbsup Jag har gott om utrymme pÃ¥ vinden (taklutning ca 27-33 grader, 1-plansvilla), sÃ¥ jag har egentligen inga begränsningar om vart den fÃ¥r plats.
stämmer så när som på att den inte behöver sitta så nära FLM:en som möjligt. det är inte nödvändigt,men måste av naturliga själ sitta innan första sticket.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!