Nej, jag tror att det endast är en minoritet som har elektronisk ventil. Är dessa tillförlitliga, förresten?
Hallå Harken!
En Termisk expansionsventil som används väldigt ofta framförallt i lite större maskiner än våra är väldigt beprövad och driftsäker och det vanligaste felet blir att gasfyllningen läcker ur givaren och detta uppfattas av ventilen som låg temperatur och ventilen stänger helt. Mig veterligen har detta aldrig orsakat något Kompressorhaveri. Överhettning ca 5-8 grader den justeras in genom att du stänger ventilen tills temperaturen slutar att pendla och givaren placeras kl 2 på utgångsröret från förångaren för att inte störas av tex olja.
Det absolut säkraste är kapillärrör som måste provas ut på fabrik. Men resulterar ibland till 0graders överhettning, en överhettning som bara kan mätas till 0 är sannolikt inte bra för den talar inte om hur mycket köldmedium på 0 grader som passerar, tänk så här förångare är så fylld av vätska att kokningen försigår i gasledningen och i slurkeburken. Ibland är överhettningen för stor dvs förågaren utnyttjas inte optimalt.
En elektronisk expansinsvenil är extremt exakt och håller hela tiden övehettningen på ca 2grader men som du säkert befarar så är det vanligaste felet att den öppnar fullt och maskinen går ett haveri till mötes.
Jag har aldrig sett eller hört talas om detta än på våra maskiner men kanske kommer det en tid!
Men det kan faktiskt vara så att dessa små ventiler har skyddats från fabrik med en fast dysa som hindrar köldmediet att fritt erövra kompressorn i vätskefas.
Observera! för att återgå till tåden.
Man är inte intresserad av högre överhettning än absolut lägsta möjliga dock över 0 grader.
Detta beror på att man bara flyttar runt gasens ytterligare/temperturökningen flytts runt i köldmediediagrammet. EN FÖRLUST!
Kompressorn skall avgör vilken mängd köldmedium som skall transporteras och strypdonet skall balansera detta förångaren skall vara precis så stor som behövs och lamellindelning, utformning etc skall göra värmeöverföringen med hänsyn till förluster så effektiv som möjligt.
Tro mig! man kan inte öka effektiviteten själv däremot köra för optimal prestanda det man har.