0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Halloj.Har läst att om innerdelen får svalare luft till sig, så har man bättre COP?Det rum den sitter i nu är så pass litet att det blir varmare än övrigt, pga dörrposter etc.Kan tänka mig att den suger i sig sin egen värme o det an aldrig va vettigt va?Rummet intill är ett ouppvärmt utrymme, källare, det värms av värmepumpen men har alltså svalare luft, minst 3 grader svalare jämfört rummet med innerdelen.Min tanke är då att dra ett ventilationsrör från det svalare rummet o placera ovanpå innerdelen så den får svalare tilluft.På samma gång startar man en cirkulation mellan rummen.Alternativt även dra från rummet på andra sidan VP där det oxå är svalare.Det är öppet mellan dessa rum men värmen stannar mest i mitten (där innerdel sitter) av förklarliga skäl.Kommentarer?
Det känns ju helt fel o göra, vad jag vet så funkar det så att innerdelen växlar bort kall luft så den hamnar utomhus, och då är det väl rimligt att ju mer kall luft man får bort, dessto bättre?Man bör få bättre cop om man suger in kall luft i innerdelen. Vet inte hur många ggr jag hört det, nu plötsligt så ändrar du på detta o man undrar varför
En värmepump har en ur värmesynpunkt unik egenskap, den blir effektivare ju lägre temperatur den får jobba med på värmesidan.
Aha, jag tolkade det som att du svarade på din egen fråga Det vill säga att du konstaterade faktumet att man inte behöver mata den med kalluft för att höja COP.Visst, det låter rimligt att den går ner i varv pga att den känner av värmen... men påståendet "Högre COP" då? Man vill ju sträva efter ett högre COP hela tiden, ju högre dessto bättre, är det inte så?Hur uppnår man högt COP? Genom att ha lågt ställd temp på kontrollen, men ändå få ut mycket värme? Ju mindre watt den drar, vid samma temp inne dessto högre COP?Om jag ställer in min fjärr på 23 ºC och hänger den på väggen, och pumpen kommer upp i 23 ºC så stannar den ju av, om det då är kall luft den suger in från annat rum, så känner ju inte fjärren av detta men innerdelen växlar bort det kalla, drar den mer watt då?
*upp*Någon vänlig som vill kommentera ovan? Saxat från "ordlistan" som finns på forumet:CiteraEn värmepump har en ur värmesynpunkt unik egenskap, den blir effektivare ju lägre temperatur den får jobba med på värmesidan.Det säger väl allt.
Ofta finns en funktion som begränsar fläkthastigheten, det gör den av komfortskäl. Luft med hög hastighet kyler, även om den håller 25 grader och tillför värme till huset. Detta påverkar dock COP negativt.
Högre COP fås genom:-Hög fläkthastighet
Gano, informativ som vanligt Thumbsup (Mycket positivt!)En sak dock som för mig ser ut som motsägelser:CiteraOfta finns en funktion som begränsar fläkthastigheten, det gör den av komfortskäl. Luft med hög hastighet kyler, även om den håller 25 grader och tillför värme till huset. Detta påverkar dock COP negativt. Kontra:CiteraHögre COP fås genom:-Hög fläkthastighetStort tack för övrigt, jag är vetgirig
45 ºC inne och en kompressor som går för fullt.
Klarar inte innerdelen lämna av sig all sin värme inomhus så kommer utedelen att gå ner i effekt. COP ökar.