0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så vitt jag förstått kan du aldrig få varmare i toppen på acken än vad värmpumpen kan ge, det är inte så att temperaturen förädlas att bli högre än den temp som lämnar värmepumpen.Jag kan ha fel, men jag tror tyvärr att jag har rätt.Har jag fel lär vi snart få veta det.
Jag kör liknande med mitt system och ack tank..
Kanske kan det fungera, men jag kan inte se hur det skulle bli effektivare än att låta en elpatron stödja i en "flytande" kondenseringskoppling med elpatronen i serie med värmepumpen.
Acktanken kommer att läcka ca 2-4000 kWh/år, jag tror inte att man tänar in det även om man kortsiktigt kan få en något bättre täckning av värmepumpen.Jag har dock inte satt mig in i denna fråga tillräckligt för att känna att jag är något sanningsvittne.Jag kommer inte att stå på mig mer i denna fråga.Rent generellt skulle jag vilja rekomendera att frågeställaren istället åtgärdade grundproblemet med sitt högtempsystem.På lång sikt blir det lönsammare.
Förvärmt vatten får du även om du sätter in en elpatron direkt efter värmepumpen - utan att ha någon acktank.Acktanken kommer bara att ge dig energiförluster, tror jag.Bifogar en skiss på hur jag skulle göra, typ.Jag skulle bara förbereda för elberedaren, kanske behöver du den inte, eller låta gamla pannan vara "elberedare".
Är det inte så att om nu en acktank läcker x kw värme-tillfaller ändå värmen huset, om än i det område där acktanken är, så källaren får väl då x kw i tillskott ?