0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man har ju inte tjänat nå på pumpen innan den betalt igen sig, först då börjar man ju tjäna på pumpen, så köper man en dyr pump med installation för ex. 25000 eller en lågprispump för 6000 så tänar ju den billigare helt logiskt igen sig snabbare, sen så kanske man har otur och den billigare går sönder och man måste köpa en ny, medan man på den dyrare har garanti.Den billigare kanske inte är lika effektiv, så man måste stöd värma, så besparingen kanske inte blir lika stor varje år men den betalar garanterat dock igen sig mycket snabbare, Undra om man egentligen tjänar på att köpa en dyrare märkes pump framför en billigare lågprispump, för man har ju som sagt inte tjänat på på pumpen innan den har betalt sig själv. Efter som den billigare betalar igen sig snabbare så börjar man ju även att tjäna på den snabbare och har då möjlighet att tjäna mer på en billig pump.......ex: om man tjänar igen en billig pump på ett år, så tar det ytterligare ca 2år för att man skall tjäna igen den dyrare pumpen, om vi säger att den billigare är något mindre effektiv så man tjänar 6000kr på den och 8333kr på den dyrare per år.Man hinner då tjäna 12000kr innan den dyrare har betalt igen sig. sen tar det ca 8år innan man tjänat lika mycket på båda pumparna ink inköp sedan man monterat dem. efter det så tjänar man 2333kr mer per år på den dyrare pumpen. Men då skulle det ju vara de där om den går sönder eller nått....Nu räknar jag ju bara helt ovetenskapligt i nattmössan men man får ändå en blid om vad det är som skilljer.Intressant.......
Man har ju inte tjänat... tjäna på pumpen... så tänar ju den billigare helt logiskt... tjänar på att köpa en dyrare märkes pump ...tjänat på på pumpen ...att tjäna på den snabbare ...möjlighet att tjäna mer på en billig pump.......ex: om man tjänar igen en billig pump ...tjäna igen den dyrare pumpen, ... så man tjänar 6000kr på den och 8333kr ...Man hinner då tjäna 12000kr innan .....ca 8år innan man tjänat ...efter det så tjänar man 2333kr mer per år på den dyrare pumpen. Nu räknar jag ju bara helt ovetenskapligt i nattmössan .
Citat från: luckyman skrivet 27 december 2006, 22:35:19Det är väl ganska smidigt att testa vid en driftkontroll.Om det är 410 bör den ligga på ca 30-32 barOm det är 407 ligger den kring 23-26 bar ThumbsupDå fick Tolin ett nytt uppdrag när han kommer till er, eller hur Northkingen Det får han göra gratis för forumets skull
Det är väl ganska smidigt att testa vid en driftkontroll.Om det är 410 bör den ligga på ca 30-32 barOm det är 407 ligger den kring 23-26 bar
Nä!man tjänar inga pengar med en värmepump.Man sparar pengar med en värmepump! Smiley
Citat från: Lasse å skrivet 27 december 2006, 23:44:42Man har ju inte tjänat nå på pumpen innan den betalt igen sig, först då börjar man ju tjäna på pumpen, så köper man en dyr pump med installation för ex. 25000 eller en lågprispump för 6000 så tänar ju den billigare helt logiskt igen sig snabbare, sen så kanske man har otur och den billigare går sönder och man måste köpa en ny, medan man på den dyrare har garanti.Den billigare kanske inte är lika effektiv, så man måste stöd värma, så besparingen kanske inte blir lika stor varje år men den betalar garanterat dock igen sig mycket snabbare, Undra om man egentligen tjänar på att köpa en dyrare märkes pump framför en billigare lågprispump, för man har ju som sagt inte tjänat på på pumpen innan den har betalt sig själv. Efter som den billigare betalar igen sig snabbare så börjar man ju även att tjäna på den snabbare och har då möjlighet att tjäna mer på en billig pump.......ex: om man tjänar igen en billig pump på ett år, så tar det ytterligare ca 2år för att man skall tjäna igen den dyrare pumpen, om vi säger att den billigare är något mindre effektiv så man tjänar 6000kr på den och 8333kr på den dyrare per år.Man hinner då tjäna 12000kr innan den dyrare har betalt igen sig. sen tar det ca 8år innan man tjänat lika mycket på båda pumparna ink inköp sedan man monterat dem. efter det så tjänar man 2333kr mer per år på den dyrare pumpen. Men då skulle det ju vara de där om den går sönder eller nått....Nu räknar jag ju bara helt ovetenskapligt i nattmössan men man får ändå en blid om vad det är som skilljer.Intressant....... hej en liten fråga hur mycket mer tjänar man på en dyrare pump om bägge går bekymmers fritt i 10år räknar du ochså med ränta på lån mm mm sen tror jag det e svårt å spekulera i att den billiga kommer att paja fortare,det finns dyra som knappt går ett år innan dom pajar ..så det är nog svårt att räkna in i en kalkyl då det är ren spekulation ..lek med tanken att vi har otrolig tur med bägge pumparna tomte::
Citat från: Mike skrivet 27 december 2006, 22:34:49Det här med att den är betald på ett år är ju kvalificerat dravel tycker jag.Visst men om du monterar upp en ny varje år så tjänar du inget, man MÅSTE se till livscykelbesparingen som egentligen är det enda som är intressant.Dessutom HUR bra är det för miljön att hålla på med dylika övningar.Men Mike visst är väl ändå inköpspriset på en vp ganska så avgörande på payoff-tiden??Tycker du surrar lite i nattmössan när du säger att det är kvalificerat dravel att den skulle vara betald på ett år... iaf i Jockes fall... innan han värmde garaget och källaren med chunlan och körde direktel så gick det ca 2000w/timme eller 48kw/dygn = 1440kw/månad och då var det 0 gradigt ute med chunlan ca 700w/timme eller 17kw/dygn = 510kw/månad och då har det varit ca -4 grader i snitt och då blir ju besparingen ca 930kw/vintermånad vilket kommer att göra att Jockes payofftid på chunlan inte blir speciellt lång.//Krister
Det här med att den är betald på ett år är ju kvalificerat dravel tycker jag.Visst men om du monterar upp en ny varje år så tjänar du inget, man MÅSTE se till livscykelbesparingen som egentligen är det enda som är intressant.Dessutom HUR bra är det för miljön att hålla på med dylika övningar.
Hmmmm, om nu Chunlan:s model kan laddas med 3 olika kylmedier, måste det väl betyda att den då tar mest stryk av 410 som väl kör med högsta tryck ? Ska jag tyda detta som att en del tillverkare tar fram en universal-modell som kan hantera alla 3 medier, där man sen kallt räknar med att burken då havererar snabbast med 410, där man då redan testkört och räknat ut att burken då rasar x antal månader efter att 1-års garantin gått ut ?Men med deras priser finns det chans för oss vanliga dödliga att några kan gör olika expriment.Själv är jag öppen för on-off maskin som man ev kan konvertera med plattvärmeväxlare på kylmediet inomhus. Vet inte om jag svär i kyrkan men vore det inte enklare att varvtalsreglera cirk-pumpen i huset mot plattisen, än att ha div meck med en invertersyrd utomhusdel. ?Jockefors hade viss en riktig galt på G som ev kunde ge 26 kw och vägde 150 kg, är jäkligt nyfiken, kan du avslöja mer, eller måste man vänta tills nästa vinter ( maila mig annars direkt).Är öppen för glada expriment med on-off men är total amatör och jobbar inte i kylsvängen. Jag tvingades kasta ut en T&A luft/vatten från 1982 år 2002 (pga freonet), lamellerna i den burken var helt sönderfrätta pga avgaserna (var som härsket smör) från E4:an så just nu har jag ingen pump alls, men lurar på en simpel model som man kan mecka lite med själv = då ska den inte kosta skjortan.
Hej å hå! Låter ju precis som rätt maskin för mitt nybyggda, snart välisolerade garage på 80kvm!?? Har kikat på chunlans lilla maskin 32gw för 3995:- Är det möjligt att hålla nån plusgrad med hjälp av ett mindre elelement och sen köra pumpen de gånger man verkligen vill stormeka? Tål pumpen den behandlingen?Hur funkar det egentligen? Är rören fyllda och klara och måste vacuumsugas av fackman eller måste man fylla maskinen och sen suga? Snälla... förklara för mig!Har lite dålig koll på det här men har en kompis kompis som visst jobbar med sånt här och kan tänka sig att hjälpa till nån mörk kväll Känns som att det är bra att veta nåt om maskinen man vill ha hjälp med då va?