0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: tracker skrivet 30 december 2006, 18:47:45Citat från: Paxmax skrivet 30 december 2006, 13:59:57Panasonic E9 du har troligtvis missat meningen med tråden. ......tror att han menar att du "bygger" in vp innerdel i garaget och att det där håller 20 grader men "spillvärmen" är det som värmer hela garaget till typ 10 graderAh... ok. Tack för "heads up":en Tracker.Panasonic E9, ber om ursäkt för att jag inte fattade vad du menade... ok, den lösningen fungerar nog bara sisådär halvbra. Tokiga är att man missar ett par godbitar i kråksången, bl.a. den extra lönsammheten som ligger i att värma så sval luft som möjligt.Vidare fungerar inte regleringen av tempen i garaget eftersom draperi-lösningen bygger mest på ett konstant läckage till garaget. Blir det kallare så räcker inte det termiska läckaget till, då blir det kallare i garaget. Tror dessutom att när pumpen jobbar mot så pass liten luft volym finns det risk för on/off gång.Eftersom fläkten inte blåser runt luften i lokalen så blir det succesivt kallare ju längre man är från pumpen.
Citat från: Paxmax skrivet 30 december 2006, 13:59:57Panasonic E9 du har troligtvis missat meningen med tråden. ......tror att han menar att du "bygger" in vp innerdel i garaget och att det där håller 20 grader men "spillvärmen" är det som värmer hela garaget till typ 10 grader
Panasonic E9 du har troligtvis missat meningen med tråden. ......
Svar till Panasonic E9 Kärnkraften är den kraft som håller samman nukleoner (protoner och neutroner) i atomkärnan.Denna kraft går inte att ta bort.
Jag skulle tveklöst satsa på ett tidur som jag monterar in och styr värmepumpen om det är energibesparing du är ute efter.Säg du ska ha ut bilen 7 på morgonen, låt då värmepumpen gå mellan 03-07:00 och sen stå resten av dygnet vid kallare väderlek utöka tiden någon timma och kör även mellan 15-19:00Min pump har inbyggd timer så varför inte använda den om du har det med.Den inbygda klarar bara ett påslag/stopp dygnet.
Citat från: jompaa skrivet 27 februari 2007, 18:17:47Jag skulle tveklöst satsa på ett tidur som jag monterar in och styr värmepumpen om det är energibesparing du är ute efter.Säg du ska ha ut bilen 7 på morgonen, låt då värmepumpen gå mellan 03-07:00 och sen stå resten av dygnet vid kallare väderlek utöka tiden någon timma och kör även mellan 15-19:00Min pump har inbyggd timer så varför inte använda den om du har det med.Den inbygda klarar bara ett påslag/stopp dygnet.Skall man vara riktigt snäll mot pumpen så skall man ha ett tidur som startar kompressorvärmaren en kvart/halvtimme innan kompressorn drar igång.
...Den inbyggda i min startar ca 1 tim före för förvärmning av kompressorn...
När 1 timme före utsatt tid inträffar så klickar ett relä i innerdelen som strömsätter utedelen.ca 30W drar utedelen då, trågvärme och kompressorvärmare...
Jag är inte alls förvånad över att de byggt den så att den fungerar intelligent när man kör på timer, när en "värmepump" körs som AC så körs den ytterst sällan kontinuerligt utan man använder sig av timer eller startar/stoppar den manuellt.De kanske tror att vi gör likadant med värmen här och följdaktligen så bör timerfunktionen vara anpassad för dift vid kallt klimat med förvärmning av kompressorn.
....trågvärmaren drar den bara ca 30W efter några sekunder....borde ju rimligtvis vara ca 90W och ...
Det är en effektmätare eller kw räknare .... Jula säljer en variant Elmätare PM-300..