0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför kan jag inte ha min luft VP i garaget för att hålla ca +10 ?Min installatör säger ,av egen erfarenhet, att det inte fungerar eftersom det är för låg temperatur inomhus. De har installerat ett flertal under många år och firman har nu slutat med den typen av installationer pga driftstörningar.Jag får ingen vettig teknisk förklaring från dem.Någon som vet ?Vh Ola
Panasonic E9 du har troligtvis missat meningen med tråden. Skall man alltså springa ut med filten när man gissar att det blivit dax för avfrostning? För sitter filten kvar när avfrostningen är klar så blir det aldrig något ljummet garage / sommarstuga / källare....Med en kombination av manipulerad innertemps sensor och forcerat luftflöde under avfrostning så blir aldrig innerdelen helt igenfrusen att avfrostningen kan komma i farozonen.Forcerat luftflöde kan lösas externt med fläktar sålänge inte innerdelen "stänger till" under avfrostning.Man kan även göra det lite ballare/snyggare genom att extern elektronik själv tar över kontrollen av fläkten i innerdelen under avfrostningen -den eleganta lösningen.
Det borde vara en smal sak för tillverkarna att låta fläkten i innedelen gå ned på minvarv och kompressorn på maxvarv för att "överhetta" kondensorn inför en avfrostning.Fömodligen har de bara inte tänkt på den möjligheten.Ju kallare ute, desto längre "förvärmning" av innedelen.
Citat från: Paxmax skrivet 30 december 2006, 13:59:57Panasonic E9 du har troligtvis missat meningen med tråden. ......tror att han menar att du "bygger" in vp innerdel i garaget och att det där håller 20 grader men "spillvärmen" är det som värmer hela garaget till typ 10 grader
Panasonic E9 du har troligtvis missat meningen med tråden. ......
Citat från: Rickard skrivet 30 december 2006, 19:44:47Det borde vara en smal sak för tillverkarna att låta fläkten i innedelen gå ned på minvarv och kompressorn på maxvarv för att "överhetta" kondensorn inför en avfrostning.Fömodligen har de bara inte tänkt på den möjligheten.Ju kallare ute, desto längre "förvärmning" av innedelen.Men det är ju precis det som händer.Fläkten står i stort sett still och kompressorn ger gärnet på min. Jag har klart högst förbrukning när min avfrostar.
...Mitt förslag var att man INNAN avfrostningen skulle varva upp kompressorn och stänga spjällen, alternativt varva ned fläkten till min, för att på så sätt lagra energi i innedelen innan avfrostningen påbörjas.