Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: snålspara ström  (läst 16430 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

• Gäst
jockefors
snålspara ström
« skrivet: 20 december 2006, 13:19:51 »
hej
då jag monterat min solis kommer jag ju att få "gratis" varm vatten stor del av året
satt å funderade om jahg måste koppla om min diskmaskin igen så den går på varmvatten
vattnet kommer ju att värmas billigt nästan gratis
samma med tvättmaskinen om jag kopplar om det så att den får tex 40 grader varmt vatten jämt kommer jag ju ochså att spara in ström 
det måste gå mecka dit en blandnings ventil till vattnet

vi har ju faktiskt rätt rejäl både tvätt å disk frekvens i familjen ungarna e 9,7,5 år
så det är alltid nått som går

vad tror ni  vet nån här vad som beräknas per år på disk å tvätt i en normal barnfamilj

Utloggad humlan57

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: snålspara ström
« Svar #1 skrivet: 20 december 2006, 13:50:08 »
Tvättmaskinen kan vara "farligt" att göra det på.... Tänk dig själv vad som händer med tvätten, om det råkar komma in 70-80 gradigt vatten i den. Hela familjen kommer att se ut som ett stort jävla skämt, när Ni visar er på byn  ;D ;D Men annars så tycker jag inte alls ideérna är så dumma  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad nsiak

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
« Svar #2 skrivet: 20 december 2006, 14:18:07 »
Har själv solfångare som väntar på att bli installerade.

Har funderat på det med tvättmaskinen men då jag är ensam tror ja knappast det lönar sig för mig.
Men funderingen jag hade var iaf att installera en termostatstyrd duschblandare och ställa den på tex 30 grader. Borde ju funka bra
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

• Karma +0/-4
« Svar #3 skrivet: 20 december 2006, 14:22:03 »
Har själv solfångare som väntar på att bli installerade.

Har funderat på det med tvättmaskinen men då jag är ensam tror ja knappast det lönar sig för mig.
Men funderingen jag hade var iaf att installera en termostatstyrd duschblandare och ställa den på tex 30 grader. Borde ju funka bra

Fan, det ska jag pröva vid tillfälle, har ju faktiskt en extra dusch alldeles i anslutning till tvättmaskinen  Thumbsup Får väl hoppas inte blandaren får nåt spel, så Vi får gå med kortbyxor under lång tid framöver  ;D

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

• Power By Fujitsu
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
« Svar #4 skrivet: 20 december 2006, 14:26:10 »
Men Jocke börja med att slå av dina elraddar som du har i huset.... så lär du ju spara en del... såg ju sist när jag var och hälsade på dig att elradden i hallen gick för fullt.... a:gl

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

jockefors

• Gäst
jockefors
« Svar #5 skrivet: 20 december 2006, 15:13:13 »
Hej...

Krister din lurv det e du som zabbar mitt liv,ger mig fan på att det är du som startar elradarna
i smyg då du e ute å tjyvröker..du står inte ut med att e12an smeker fram värme ur 800w till hela kåken
det är ren och skär avund från din sida...
nästa x du kommer hit å snålar kaffe ska du få kallt kaffe,din orm *roflmao*

jockefors

• Gäst
jockefors
« Svar #6 skrivet: 20 december 2006, 15:17:22 »

hej
iden med att sätta en blandare va fan smart,lät precis som det skulle va nått jag tänkt ut =)det går ju ta vad gammskrot som hällst  å ställa in en lagom temp 40 grader må ju va perre då kan man ju tvätta  allt + att det förmodligen går fortare å tvätta ochså ...då blir gumman glad

har man tur så får man komma till på jul... studs

Utloggad Northkingen

• Power By Fujitsu
  • Karma +6/-6
  • Carpe Diem
« Svar #7 skrivet: 20 december 2006, 15:20:30 »
Hej...

Krister din lurv det e du som zabbar mitt liv,ger mig fan på att det är du som startar elradarna
i smyg då du e ute å tjyvröker..du står inte ut med att e12an smeker fram värme ur 800w till hela kåken
det är ren och skär avund från din sida...
nästa x du kommer hit å snålar kaffe ska du få kallt kaffe,din orm *roflmao*

hihi jag är ju orolig att du ska få så billig elräkning nu när du fått solfångarna och chunlan monterad......... a:gl

//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad humlan57

• Karma +0/-4
« Svar #8 skrivet: 20 december 2006, 15:23:47 »
Nu är ju jag inte så hemma på att tvätta, som Ni andra verkar vara  :) Men sköljer man inte tvätten i kallt vatten? Om det är så, då bör man nog inte ha anslutet via blandare vintertid, när inte solfångarna sköter uppvärmningen av vattnet....

mvh humlan.

jockefors

• Gäst
jockefors
« Svar #9 skrivet: 20 december 2006, 15:26:15 »
Hej
Men humlan sätt dit en vanlig kran på sommaren öppnar du lite mer varmvatten ..
på vintern stänger du det varma tar max 4 sek att göra 2x per år =)

Utloggad humlan57

• Karma +0/-4
« Svar #10 skrivet: 20 december 2006, 15:30:01 »
Hej
Men humlan sätt dit en vanlig kran på sommaren öppnar du lite mer varmvatten ..
på vintern stänger du det varma tar max 4 sek att göra 2x per år =)

Finns redan möjlighet till det, men det ska komma ihåg att göras åxå.... Håller mig nog till börsen, det är inte så krångligt som tvätt å damsugare...  :) ;)

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

• Power By Fujitsu
  • Karma +6/-6
  • Carpe Diem
« Svar #11 skrivet: 20 december 2006, 15:33:14 »
Jocke varför har du lagt in en bild på dig själv??  :D

//Krister   *vinkar*

jockefors

• Gäst
jockefors
« Svar #12 skrivet: 20 december 2006, 15:39:11 »
Kingen
Det e för att din kvinna ochså ska få se nått vackert..föstår du nu varför jag köpte en cunlan
pump...
det är ett grymt cop i den maskinen ;D

Utloggad Northkingen

• Power By Fujitsu
  • Karma +6/-6
  • Carpe Diem
« Svar #13 skrivet: 20 december 2006, 15:44:11 »
Jocke min fru skulle nog bli besviken om hon såg den där lilla...... man har ju skämt bort henne genom åren.... a:gl  8)  men du kommer nog att få använda den där till att pissa lös chunlan i vinter när den har frusit fast.... ;D

//Krister   *vinkar*

Utloggad eddie

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Jag åker hellre hiss
« Svar #14 skrivet: 20 december 2006, 17:00:01 »
Tjena ,de man inte har i kalsongerna får man ha i garaget(pannrummet ligger i garaget)
Har funderat en del på det där med varm vattnet och diskmaskinen/tvättmaskinen,
borde man inte kunna koppla en växel ventil under diskbänken och leta upp värme elementet i
diskmaskin koppla en en kabel och vips när maskinen värmer då får den varmt vatten och när den vill ha kallvatten får den det.
Det borde gå om någon vet var man skulle kunna få tag i en liten växelventil är det ju bara att prova /Eddie
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfångare och 140 m hål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!