0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej .. joo jag med + att då det byts ut lampor råkar det oftast bli lågenergi lampor...funderar ochså på att gå och justera ner fegventilen på beredaren lite till lite onödigt att ha vattnet så varmt så man inte kan hålla handen under=)Vet ej om man håller på å få en knäpp men jag tycker det är skoj å jaga watt,går det lösa till en rimmlig kostnad å det funkar lik bra eller bättre än innan så varför inte göra det allt för å spara ström...Pratade med brosans kärring i dag om det här hon tyckte att tex solfångarna va idioti för att det skulle inte funka nää sa jag om solen slutar lysa så går det ju inte sa jag,fast då dör vi ju ändå så då spelar det väl mindre roll =)då sa hon att det kostade för mycke,visst sajag det kostar men alla pengar som jag spenderat bör va intjänade på ca 5år,kostnaden för att bo sjunker omg iomed att det går mindre strömå pengarna jag säker elräkningen med betalar jag in på lånet...visst måste det va vettigare å betala in 1000kr på ett lån som jag tar för att sänka min boende kostnad med 1000kr i ställer för å ge kraftverket pengarna....solfångaren å pumparna håller ju betydligt längre än vad lånet räcker
hej tjaa att alla är vinnare på fonder å aktier,håller jag inte riktigt med om=) dom som gör sig pengar hör man om ...medans dom som förlorar pratar ingen om jag känner då ååt mistonde en snubbe som förlorat rätt rejält...iofs hadde det gått rejält bra ochså för han i nått år med,om jag inte mindes fel förlorade han 350-450 lök på en eller 2 dar så visst går det att förlora pengar ochså jag gillar iden om att ha en fast grund för kåken dvs det kommer alldrig att tvät gå plus men det går alltid åt rätt håll = jag köpte inte kåken för att göra snabba pengar utan för å bo i 30år
Citat från: jockefors skrivet 23 december 2006, 14:26:45hej tjaa att alla är vinnare på fonder å aktier,håller jag inte riktigt med om=) dom som gör sig pengar hör man om ...medans dom som förlorar pratar ingen om jag känner då ååt mistonde en snubbe som förlorat rätt rejält...iofs hadde det gått rejält bra ochså för han i nått år med,om jag inte mindes fel förlorade han 350-450 lök på en eller 2 dar så visst går det att förlora pengar ochså jag gillar iden om att ha en fast grund för kåken dvs det kommer alldrig att tvät gå plus men det går alltid åt rätt håll = jag köpte inte kåken för att göra snabba pengar utan för å bo i 30årJag slår aldrig vad om nåt, utom när jag vet att jag har rätt Har heller aldrig förlorat ett enda vad, å jag vågar påstå att med aktier å fonder så förlorar Du aldrig pengar. Inte om Du följer de enkla regler som finns, å inte "spelar" med dina pengar. Det är inte annorlunda än att banken ger dig en viss ränta, å dom tror Du på, eller hur? Samma sak kan Du göra med aktiva investerare, bara det att räntan blir högre då... Sen finns andra möjligheter, men då drar det oftast ut på investeringstiden..., men det går. Jo förresten jag "förlorade" flera hundratusen i maj-juni..., alla skrek sälj, jag skrek köp. (Hela skiten var bra iscensatt, men en bluff) Jag köpte, å vann då jag aldrig gick på bluffen. Å dom som följde mina råd, fick en rejäl hacka som dom inte räknat med mvh humlan.
www.upplyst.se är en annan bra länk Sen ang lågenergi/LED-lampor vs andra "varmare" lampor... vintertid är det ju bättre med varma lampor inne, då man ju nyttjar värmen samtidigt med lyset. Värme som värme. (Kräver dock en hyfsad värmekontroll så man inte får för varmt)På sommaren (och utomhus med oavsett årstid) däremot, så är kalla lampor bättre.Det borde alltså finnas lampor med sommar och vinterläge Thumbsup