0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får väl docka bilens kylsystem mot kåkens värmesystem, så får Du motorvärmare.... mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 19 december 2006, 13:16:40Du får väl docka bilens kylsystem mot kåkens värmesystem, så får Du motorvärmare.... mvh humlan.Inte bara det, så fort man kommer hem och stängt av motorn så dockar man den direkt!Bilen blir en energibrunn!!
Inte lönt om man inte lägger en ack-tank i skuffen så att man lagrar all överskotteenergi från motorn istället för att kyla bort den i kylaren. Ska man på långtur så får man docka på ett släp med större tank. Hur många km kan man köra på 1000l (20-100 ºC)
I 100 km/h konstant fart jämn väg och normalstor bil går det nog endast åt ca 10hkr - 7,36 kW.En bensinmotor på dellast ligger snarare under än över 25% verkningsgrad. En diesel är bättre, men det krävs nog en fartygsdiesel för att uppnå 42%.I övrigt intrtressant.Tror dock att tråden handlar om hur ovillig man blir att slå på direktel i rummet längst bort där det är 18,5° och liknande beteenden, eller???
Anta att förbränningsmotorn är ca 42% effektiv = vi genererar ca 14,5kW spillvärme! (naturligtvis återvinner vi även avgastempen)