0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej Paxmax, mina siffror stämmer. Och vattenpumpen drar nästan ingenting och i steady state drar generatorn bara det som behövs för att driva elektroniken och hålla lamporna lysande. Det som kan dra några hkr är AC om den går för fullt.Dagens bilar har lägre luftmotstånd och endast däcksfriktionen har ökat. En mopedbil med dåligt luftmotstånd kan fås att komma upp i 80 km/h med 5 hkr motor (jag vet, jag har provat). Mopedbilens massa är visserligen 1/3 av en bil, men det spelar ingen roll i jämn fart.
Slänger man in 0,36 i Cw, 2kvm frontyta, 27,7m/s så slutar det på ca 9,4kW.Sen är det rätt allmänt känt att man inte får direkt samma värden på en rullande landsväg som man får i motorbromsbänken. Det har sin naturliga förklaring i de förluster som sitter i växellåda, knutar, damasker, fettade lager, olja som slungas hit å dit et.c.Man kan hålla upp vilket papper man vill på bromsbänkens provning, men ändå fattas det 20+ hästar på drivhjulen.Vad baserar ni era argument på?
Det är jag som påstår att Cw är dåligt på en mopedbil. Jag påstår också att Cw 0,36 är högt för en modern bil.
...Sen gällande aeradynamik så är inte frontarean eller överhuvudtaget fronten det viktigaste på en bil utan bakpartiet. en bil kan se ut som ett spjut, men har den ett stort platt arsle så får den kass aeradynamik och effektivitet, svårare är att urforma baken. fronten kan se ut "nästan hur som helst".Gällande aeradynamik så finns det ingen exakt formel som fungerar då det är för många parametrar som spelar in.
En tråkig effekt av wattjakten är att det inte blir lika mycket julstämning.Har lysdiodslampor i min segelbåt. Lyser upp hela ruffen med 4x1 W!Är detta nästa steg för oss med sjukan?