Hej!
Har ett souterränghus, 2 våningar inkl. souterrängvåningen, Umeåtrakten.
Byggt -89, ca 150m2 uppvärmt av FLVP (garage + förråd uppvärmt med el).
IVT/ES 480 installerad -01, kör på kurva 5 samt -1 på finjusteringen.
Inomhustemp ligger på typ 20C.
Total elförbrukning inkl. hushållsel 2005, 22500kWh.
4 freshventiler på övervåningen helt öppna, 3 på nedervåningen halvt öppna.
När jag köpte huset var samtliga ventiler på nedervåningen stängda, fick dock ingen klarhet i varför det skulle vara på det viset så jag öppnade dem helt, ansåg att ventilation borde vara en bra sak att ha.

Har nu dem halvt öppna eftersom jag inte kan få upp temperaturen på nedervåningen annars.
För att få jämn temperatur på båda våningarna så har jag för närvarande samtliga radiatorers termostater helt öppna på nedervåningen och i stort sett stängda på övervåningen.
Har någon några synpunkter eller tips att ge baserat på ovanstående fakta?
Jag tycker att det känns rätt skumt att i stort sett endast köra radiatorerna på nedervåningen, men jag har inte lyckats få någon balans på värmefördelningen mellan över och nedervåning på annat sätt.
Testade att öppna samtliga radiatorers termostater max eftersom det rekommenderades i IVT480 manualen, detta resulterade i en tempskillnad på typ 5C mellan våningsplanen, typ 18C nedervåning och 23C övervåning.
Har en fundering om det är en strypventil som ger alldeles för dålig cirkulation på nedervåningen.
På stigaren ut från IVT 480 så är det en T-koppling där den ena går till övervåningen och den andra till nedervåningens radiatorsystem.
På den del som går till nedervåningens system så sitter en strypventil som jag gissar är till för att hålla trycket upp så att man får cirkulation på övervåningen.
Cirkulationspumpen är inställd på högsta läget.
Friskluftventilernas inställning?
Radiatorernas termostatinställning?
Strypventilen?
FLVP kurva?
Fläkthastighet? (Har inte kollat inställningen på den än)
Kan man koppla 480 så att den levererar olika temp till respektive radiatorsystem?
Tacksam för all info/kommentarer/idiotförklaring/tips!
/Ecki