Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ jordvärmeslangar?  (läst 7294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Två jordvärmeslangar?
« skrivet: 11 november 2004, 15:37:19 »
Hej!

Jag har två relaterade frågor:

1. Jag har läst att en jordvärmeslang bör vara max sisådär 400m och om man behöver mer så skall man använda två slingor. Om så är fallet, gör man då i pannrummet helt enkelt någon T-koppling av matning respektive returer eller är det något mer raffinerat?

2. Då jag har stor tomt kan jag lätt få plats med mycket slang, finns det någon nackdel med att vräka till med exempelvis 2x400m även om någon kalkyl skulle visa att jag klarar mig med mindre? Förutom att det kostar lite mer.

Mvh
Pagge
Nibe 360P

admin

  • Gäst
admin
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2004, 18:31:16 »
Ju mer slang, desto bättre!

2 slangar paralellkopplade ger bara 1/4-del så mycket flödesmotstånd som en slang på 400 meter - det är bra, du kan köra cirkpumpen för kalla sidan på en lägre effekt utan att tappa verkningsgrad på värmepumpen.

Utloggad Pag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2004, 09:02:51 »
Hej!

Är det alltså en "simpel" T-koppling som görs av slangarna då?

Mvh
Pagge
Nibe 360P

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2004, 09:15:43 »
Ja, så har jag gjort.
Har även satt på en avstängare på varje slinga för att kunna fylla en slinga åt gången med vätska.

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

admin

  • Gäst
admin
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2004, 19:20:30 »
Det är viktigt att få dem lika långa så att flödet relerar sig själv, blir en kortare kommer mer flöde att gå genom den och då tappar du i effekt.

En strypventil på varje slinga kan vara en god ide för att kunna justera flödet individuellt på de två slingorna.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2004, 23:13:40 »
Hej!

Är det alltså en "simpel" T-koppling som görs av slangarna då?

Är slangarna lika långa, inga problem. Olika långa bör man ha en stryp på den korta. Avstängning på varje slinga gör att det blir lättare och lufta.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2004, 15:15:16 »
Är det inte så att även en helt öppen strypventil skapar ett strömningsmotstånd?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2004, 15:25:59 »
I små anläggningar kan man änvända en vanlig kulventil också, men det blir ett fasligt skruvande i börja, och strypventilen behövs bara på den kortaste, men den kostar en bra slant!!

Kolla här fyra borror olika djup o olika avstånd från huset) med strypning

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=7;action=display;threadid=1125
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2004, 09:56:10 »
Vad jag menar är att om man sätter in  en strypventil pÃ¥ den kortasta slingan kan stömningsmotstÃ¥ndet i denna bli större än vad det är i den längre slingan, även med helt öppen ventil. AlltsÃ¥ mÃ¥ste man sätta in en stryp ocksÃ¥ i den längre slingan. Eller?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2004, 11:30:05 »
Det måste ju bero helt på vilken typ av strypventil/kulventil som används. Vissa typer av ventiler har större flödeskapacitet än vad de anslutna rören har.

Tittar jag pÃ¥ nÃ¥gra av mina egna kulventiler sÃ¥ är en del faktiskt större invändigt än vad 28mm rören är invändigt.  Här kan knappast ventilen "bromsa" flödet. En annan kulventil jag har har ett hÃ¥l motsvarande ett 22mm rör  >:(. Det ger säkert en avsevärd "bromsning" av flödet. Dom har jag inte i min värmenläggning utan pÃ¥ vÃ¥rt sommarvatten.

Sen beror ju flödesförlusten på hur stort flödet är.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2004, 11:38:24 »
Vad använder man för flödesmätare el. dyl. för att få veta att man har samma flöde på samtliga slingor???

Har letat lite i Rinkabykatalogen och på andra VVS-kataloger, men inte hittat nån flödesmätare!

En skjutventil borde väl funka bra att strypa med tycker jag. Kulventilen kanske lite väl känslig!

/Henke

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2004, 12:02:19 »
Citera
Vad använder man för flödesmätare el. dyl. för att få veta att man har samma flöde på samtliga slingor???

Har letat lite i Rinkabykatalogen och på andra VVS-kataloger, men inte hittat nån flödesmätare!

En skjutventil borde väl funka bra att strypa med tycker jag. Kulventilen kanske lite väl känslig!

/Henke

Stryp inte på flöde utan på temperatur, alla slingor ska ha ungefär samma temp in

i strypventiler stryper man på difftryck till höger om ventilen kan man skymta ett litet lock det är ett sånt mätuttag på båda sidor om själva ventilen för injustering av flödet

Ex på fyra borror med "riktiga" strypventiler, jag stryper på temp!!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=7;action=display;threadid=1125

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mats

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2004, 13:02:48 »
En skjutventil borde väl funka bra att strypa med tycker jag. Kulventilen kanske lite väl känslig!

Jag satte en automatisk flödesreglering mellan dom dubbla slangarna..dyr men problemet löst.Jag har 2X400 meter slang..grävde ett 400 meter långt dike med en 1,5 mtrs skopa..0,8 mtr djupt och lade slangarna längs kanterna..
CtC EcoHeat 13 Kw 2 X 400 mtr jordvärmeslang..300 m² snickarglädje

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2004, 13:05:38 »
Citera
En skjutventil borde väl funka bra att strypa med tycker jag. Kulventilen kanske lite väl känslig!

Helt ok i en villa applikation, men dÃ¥ har man inga mätmöjligheter.... Men hur mÃ¥nga har grejor för att mäta flödet  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Två jordvärmeslangar?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2004, 15:26:34 »
Stryper man på fram eller retur?

Temperaturen borde gå att mäta utanpå skjutventilen med en IR-tempmätare. Eller ska man sätta in ett dykrör? (...Beror ju lite på var man ska strypa fram/retur)

Man kostar ju inte på mer än nödvändigt ;)

/Henke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!