0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Halloj!Har en Sharp AY-XP12 ER . Har haft den i ca 1,5 år. Betalade ca 17000:- inkl montering hos VPGR.Alla är saliga i sin tro, men vill du komma undan billigt och köpa en schysst pump, är det bara att slå till. Visst, innedelen har jag fått utbytt (lagermonteringsfel från fabrik), men annars tuffar det på.Och varm bli det!MVH Rille Thumbsup
Felet uppenbarade sej iform av högre ljud på innerdelen. Enligt installatören var lagren felmonterade från fabrik.Motorn har visst sharp köpt från panasonic...... Men som sagt , innerdelen byttes ut mot en "nydonad" innedel.Läs vidare här på forumet ang sharp och skaffa dej en egen uppfattning.Själv är jag riktigt nöjd. Jag bor i stockholm, och förra året hade vi en riktigt kall vinter, med många intjänade slantar tack vare pumpen.MVH RillePs. innan jag köpte pumpen följde jag forumet säkert ett halvår. Funderade på en sharp eller sanyo, men då sharpen var betydligt billigare , valde jag den. Ds
Jag köpte en Sharp XP-12 för snart 2,5 år sedan och är riktigt nöjd.Anledning till att det inte skrivs så mycket om denna är i alla fall i mitt fall beroende på att den är som ett duracell-batteri - den bara går och går -.Den fungerar kanonbra. Jag har på de två senaste vintrarna använt lvpn som min primära värmekälla med stöd från min braskamin då och då när det är riktigt kallt. Den har under en två-årsperiod förbrukat ca 5.000 kWh. MIn totala elförbrukning har sjunkit från 32.000 kWh till 21.000 kWh per år. Det är 11.000:- per år i besparing.)Sharpen fungerar faktiskt lika bra när det är -15g som vid 0g. Det är för vid -20g som den inte räcker till. (Jag bor i Stockholm och där är det sällan såna temperaturer.)Jag valde mellan IVT och Sharp, och kom fram till att IVTn bara är en Sharp fast dyrare.De är identiska maskiner i allt väsentligt. Så vitt jag kunde konstatera så är det bara temperaturomfånget för reglering av inomhustemperaturen som skiljer dem åt där IVTn kan ställas in till 10g inomhustemp. Kolla tråden nedan för mer info om vilka skillnaderna ärhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1980.0.htmSå..... välj den du får bäst pris på av de två Jag är jättenöjd med Sharpen, för övrigt