0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När vi plockade sönder en IVT för 1 år sedan upptäcte jag att det stod panasonic på fläkten till innerdelen så den kan inte vara så dålig även om panasonic förmodligen behöll det bästa själv
nu är det väl ändå så att kompressorn inte har något avgörande på cop värdet.....
Snälla Rikard, nu kan du ta & berätta för mig hur stor skillnad på cop en scroll & en enkelrotationskompressor har?? Skillnader i cop blir störst efter kompressorn den är bara en pump som pumpar gas, kondensor, förångare expansionsventil alt kapilärör det är det som gör cop, du kan stoppa den bästa kompressor i vilken maskin om helst & få sämre cop & inte kondensor, förångare, exp ventil stämmer.........men som sagt jag upprepar min fråga till dig berätta för mig vilken skillnad du får i cop om du bara byter kompressor i en maskin?[/quoteNä Nisse-Jidrare... Vem FAN pratar om rotationskompressor eller scroll... För att göra allt tydligare:Ta en kompressor i en IVT och jämför den med tex en Panasonic. De har olika styrnings möjligheter.De har alla olika funktioner/möjligheter när man frekvens styrkompressorn. Ingen är helt steglös om man hård drar det. Vissa kompressorer har 3-steg andra har 5-steg osv. Så visst skiljer det sig mellan tillverkarna och även deras egna modeller.Sen kan du läsa det jag skrev tidigare:Självklart att kompressorn har avgörande på COP värdet. Men det största ligger i de olika tillverkarnas styrningar. Sen är det mycket viktigt att innerdelen kan bli av med den värme som utedelen producerar.