0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, lite mer info:Förångningstemperatur (kanal 4) sjunker raskt ner till c:a -11 grader (c:a en minut) när kompressorn drar igång. På samma tid sjunker avluftstemperatur (kanal 5) till c:a 15 grader.Efter någon minut så stannar kompressorn och pannan går över till "avfrostningsläge". Både kanal4 och 5 går då raskt tillbaks till (några grader över) rumstemperatur, 25 grader.Efter c:a en kvart så börjar cykeln om på nytt igen.Luftflödet i mina ventiler verkar vara normalt, och fläkten låter normalt.Luftfiltret rensade jag för c:a 1 månad sedan. Där låg då två "filterdukar" för att fånga upp damm o annat. Den ene gick att skölja och sätta tillbaka, men den andra föll sönder till fnöske så snart jag rörde den! Märkligt, men eftersom det fortfarande fanns ett filter kvar så beslöt jag att inte fixa en ny.Kanske är detta grundorsaken? Jag tänker: Damm har kommit förbi filtret och nu satt sig som isolering på flänsarna där köldmedium och luft möts. Då kan inte köldmediet värmas ordentligt och Niben tror att det sitter mycket is - avfrostning! Det verkar troligt eftersom avluftstemperaturen inte blir lägre än 15 grader..Avluftstemperaturen har jag tidigare sett att den ligger runt 0 grader., men vad är "normala" värden på kanal 4 (förångningstemperatur)? Vet ni om avfrostning triggas t.ex när fårångningstempen är lägre än -10 mer än en minut?Jag tog en snabbtitt in i maskinen via luftfilterluckan, men såg inte "flänsarna". Kommer man åt dem när man öppnar "stora" frontluckan (den som är fastskruvad) eller tycker ni att man ska kalla på tekniker direkt? Nya filter ska jag nog beställa imorgon direkt... Tills vidare så sätter jag på "Extra varmvatten" - då höjs tempen till 60 grader och kompressorn försöker inte värma (eftersom det stannar vid c:a 50). Misstänker att jag får samma beteende om jag sätter på "Reservläge" på huvudströmbrytaren.All info uppskattas - tänker jag rätt?
och torkfiltret silar man gråsparv med eller?
Det är som Luckyman säger antingen stopp i expventilen eller köldmediumbrist... jag tror mer på brist då stopp i expventilen ger AO3 larm din vp går längre utan att trycket sjunker under 1.5 bar som ger lp.larm alltså AO3 larm...Du måste i vilket fall som helst tillkalla service för detta leker man inte med då det tropligen är Propan i din 310:a...Vilken årsmodell är det på fightern?
Citat från: ace skrivet 11 december 2006, 20:05:55och torkfiltret silar man gråsparv med eller?Har det kommit in en gråsparv i torkfiltret så går det nog att filtrera det där, men jag tror som sagt inte på stopp i expventil utan köldmediumbrist..Du får ursäkta om jag inte riktigt förstod din ironiska fråga..