0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
koppla ur kompressorn och tillkalla service,om din maskin beter sig som du säger tyder det på en kölmedie läcka troligt i förångaren.Den har inte någon lågtrycksvakt om den är så gammal.därför händer det att kompressorn dör av överhettning om all gas läcker ut.Har varit med om ett antal liknande fall på 310:or förut.
Citat från: R134A skrivet 11 december 2006, 21:54:50koppla ur kompressorn och tillkalla service,om din maskin beter sig som du säger tyder det på en kölmedie läcka troligt i förångaren.Den har inte någon lågtrycksvakt om den är så gammal.därför händer det att kompressorn dör av överhettning om all gas läcker ut.Har varit med om ett antal liknande fall på 310:or förut.Aha, jag funderade just på varför lågtryckspressostaten inte löst om det är köldmediebrist och förångningstemp sjunker till -11.
Tyvärr går det väl inte att justera elpatronens in och urkoppling på dessa med mer än ett tidreläÄr din förångare kass så jag tippar på ca 10.000+moms för att fixa felet, kanske 2-3 tusen till om man ska byta exp.ventilsatsen i samband med detta.
Citat från: luckyman skrivet 12 december 2006, 18:15:27Tyvärr går det väl inte att justera elpatronens in och urkoppling på dessa med mer än ett tidreläÄr din förångare kass så jag tippar på ca 10.000+moms för att fixa felet, kanske 2-3 tusen till om man ska byta exp.ventilsatsen i samband med detta.Hej o hå, där ser man. Jag kontaktade NVT i Malmö och de ska ta en titt i nästa vecka. Men han trodde spontant på c:a 1000:- plus moms för material och typ en halv dags arbete. Med de upptrissade timpenningarna så skulle det totalt betyda c:a 6-7kkr. Och det uppfattade jag som inkl moms. Med det vara bara ny förångare - ingen ny expansionsventil..Går det upp mot 10kkr så blir jag lite tveksam... Är det värt det? En variant vore att koppla upp min Optima mot en beredare och installer en separat luft-luft på något strategiskt ställe. Som bonus kan jag då få kyla på sommaren också.. Jaja - många alternativ!Har du någon mer info om var man skaffar ett tidsrelä och hur man kan koppla in det? Med en fördröjning på 30-90 minuter så borde nog elpatronen användas klart mindre (i mitt fall iaf)./Peter
Så byt allt förångare exp-kit samt förångare... Det är det värt för du tjänar snart in detta med dagens elpriser..man kan ungefär räkna med 5-7 tusen dyrare elräkning om du inte gör detta utan kör din 310:a som elpanna...
Om man bara använder frånluftsvärmepumpen till varmvatten och IVT Optima för värmen så handlar det troligen om max 2 tusen kronor mer om året om frånluftsvärmepumpen gör varmvatten med endast elpatron.
Idag så kom en tekniker och tittade på problemet. Han gav forumet fem stjärnor för fjärrdiagnos Läckage i förångaren konstaterades. Tråkigt att en sådan "enkel" del inte håller längre än de rörliga delarna, kan man tycka.- R22 kunde han inte sätta i längre.- Propan kunde han inte heller sätta in (behövdes extra säkerhetsdetaljer som fläkt inuti pannan osv)- R417A återstod. (Lite osäker - kan han ha sagt 407?? Han nämnde inte oljebyte osv Hur som helst, han gav mig några alternativ att fundera på:1) Byta förångare för c:a 7-8kkr2) Byta förångare, kompressor, expansionsventil, filter för c:a 12-13kkr3) Inte byta något utan använda den som elpanna, förlora c:a 3kkr/årVad tror ni?Finns många andra vägar att gå, som alltid...a) Installera ny luft-luft och klara värmen i ett plan den vägen. Får bli ovanvåningen i så fall - men vi stänger ofta dörrarna nattetid... Burr!b) Sätta in ack-tank med beredare eller varmvattenslinga. Skulle både öka mängden vv (Idag räcker inte vv till för bubbelbad och dusch) samt minska kostnaden för vv. Fightern kommer att få in varmt vatten och behöver bara underhålla det med el. Ökar dock inte mängden billig värme - men det som finns kan delas.Vad tror ni här? "Allt" är som alltid lockande, men...
Hur som helst, han gav mig några alternativ att fundera på:1) Byta förångare för c:a 7-8kkr2) Byta förångare, kompressor, expansionsventil, filter för c:a 12-13kkr3) Inte byta något utan använda den som elpanna, förlora c:a 3kkr/år
Idag så kom en tekniker och tittade på problemet. Han gav forumet fem stjärnor för fjärrdiagnos Läckage i förångaren konstaterades. Tråkigt att en sådan "enkel" del inte håller längre än de rörliga delarna, kan man tycka.- R22 kunde han inte sätta i längre.- Propan kunde han inte heller sätta in (behövdes extra säkerhetsdetaljer som fläkt inuti pannan osv)- R417A återstod. (Lite osäker - kan han ha sagt 407?? Han nämnde inte oljebyte osv som sagts tidigare i tråden)Hur som helst, han gav mig några alternativ att fundera på:1) Byta förångare för c:a 7-8kkr2) Byta förångare, kompressor, expansionsventil, filter för c:a 12-13kkr3) Inte byta något utan använda den som elpanna, förlora c:a 3kkr/årVad tror ni?Finns många andra vägar att gå, som alltid...a) Installera ny luft-luft och klara värmen i ett plan den vägen. Får bli ovanvåningen i så fall - men vi stänger ofta dörrarna nattetid... Burr!b) Sätta in ack-tank med beredare eller varmvattenslinga. Skulle både öka mängden vv (Idag räcker inte vv till för bubbelbad och dusch) samt minska kostnaden för vv. Fightern kommer att få in varmt vatten och behöver bara underhålla det med el. Ökar dock inte mängden billig värme - men det som finns kan delas.Vad tror ni här? "Allt" är som alltid lockande, men...
Tycker du ska investera i en ny frånluftsvärmepump.Det kommer nog bli den mest passande lösningen tycker jag i stället för en luft/luft och ha kvar den för endast vvLigger på ca 40000 inkl.moms för ett byte med garanti och allt
Citat från: luckyman skrivet 21 december 2006, 20:38:04Tycker du ska investera i en ny frånluftsvärmepump.Det kommer nog bli den mest passande lösningen tycker jag i stället för en luft/luft och ha kvar den för endast vvLigger på ca 40000 inkl.moms för ett byte med garanti och alltJo, det känns inte alls främmande. Men då känns det fel att installera något som ger ~2kW, för då kickar elpatronen fortfarande in runt -2 i alla fall... 4-5kW uteffekt känns mer rimligt. Några förslag på märken/modeller som matchar?/Peter