0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Toshibapumparna ska enligt spec gå ner till -25º. Tydligen, enligt Ventilationsutveckling, så fortsätter den att gå även om det blir kallare. Om inte jag minns fel hävdar de att COP = 1 vid -29º för Toshiba RAS B-13. -37º är väl lite väl kallt kanske... Ring och kolla med Ventilationsutveckling vad de säger.Vet inte vad du vill ha för temp inne, men sätt elementen på säg 4º kallare än LVPn (som du kanske har ställt på 21º). Då går de in bara vid absolut behov.Vad gäller braskamin är Toshiban perfekt till detta då den om man ställer på fast fläktläge (t ex 2 eller 3) inte stannar när det blir varmt utan bara blåser luft - bra för cirkulationen av braskamninens värme.Sätter man LVPn på Auto och t ex 21º blir det problem, då börjar den kyla ner braskaminens tillskottsvärme vid 22-23º... - inge bra!Angående storlek på LVP tror jag att RAS B-10 kommer att funka bra. Skulle inte vilja säga att den är ett nummer för stor, snarare perfekt. Ett nummer för stor är däremot RAS B-13, anser jag, men den skulle också funka. Då har du lite mer resurser. Sen har Krister en poäng i att automatisk filterrengöring är en bra idé, särskilt för fritidshus. Det beror ju iofs lite på hur ofta du är på plats i fritidshuset. Men normalt ska filtrena rengöras en gång varannan vecka. Vad jag vet är det bara Fujitsu Nocria-serien och Panasonic AC-Robot-serien som har automatisk filterrengöring, men jag kan ha fel. Troligen är fler tillverkare på gång. Toshiba kommer efter vad jag har hört med en version med denna funktion bortåt Q4 i år.Lycka till med ditt val! Återkom gärna och berätta...
Tack för era kommentarer!Är det inte så att Toshiba med nya Daikin-delen oxå fixar automatisk filterhantering, tyckte jag fattade så av den tyska Toshiba-hemsidan.
Men om toshiban kan köras med manuell fläkt utan att den reglerar ner den själv vid kamineldning och man inte behöver ändra något för att den ska börja värma igen när kaminen slutat ge värme så är det ju superbra.
Citat från: Per G L skrivet 08 december 2006, 14:57:47Tack för era kommentarer!Är det inte så att Toshiba med nya Daikin-delen oxå fixar automatisk filterhantering, tyckte jag fattade så av den tyska Toshiba-hemsidan.På min fråga svarade Toshibas säljare att introduceringen av den modell som har automatisk filterrengöring kommer till Sverige först under Q4. Citat från: Northkingen Men om toshiban kan köras med manuell fläkt utan att den reglerar ner den själv vid kamineldning och man inte behöver ändra något för att den ska börja värma igen när kaminen slutat ge värme så är det ju superbra.Japp, det är kanonbra. Jag kommer att testa detta när det blir dax för nästa brasa... Detta nämnde både säljaren och installatören. Såsom jag fattade det kommer fläkthastigheten vara konstant (t ex läge 2) och den slutar "spruta" ut värme. Det är väl termostaten som styr när det ska börja skickas ut värme igen...
Automatisk filterrengöring behövs ej.Inget damm i luften i fritidshuset när det ej är människor där.
Var skulle dammet komma från om ingen är där?Damm är ju ingen beståndsdel av luften, det skapas av mänsklig verksamhet, kläder, sängkläder o.s.v. som dammar när man rör sig i huset.