0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 29 november 2006, 20:43:42frågan är med bibehållen komfort??många kan stänga av sitt befintliga system till 99% men dom kanske inte bryr sig om tempdiffar när det är kallt, men berätta för mig att du kan klara hela vintern med värmepumpen själv & ha bibehållen komfort alltså samma temp i alla rum?? det måste väl ändå vara så man beräknar besparing?? studsJag har kört utan stöttning i snart 3 år och visst blir det tempdiffar på 1-2 grader men det kan jag leva med, det kan nog de flesta. Thumbsup
frågan är med bibehållen komfort??många kan stänga av sitt befintliga system till 99% men dom kanske inte bryr sig om tempdiffar när det är kallt, men berätta för mig att du kan klara hela vintern med värmepumpen själv & ha bibehållen komfort alltså samma temp i alla rum?? det måste väl ändå vara så man beräknar besparing?? studs
Citat från: Mike skrivet 29 november 2006, 22:56:20Citat från: Nisse-Gurra skrivet 29 november 2006, 20:43:42frågan är med bibehållen komfort??många kan stänga av sitt befintliga system till 99% men dom kanske inte bryr sig om tempdiffar när det är kallt, men berätta för mig att du kan klara hela vintern med värmepumpen själv & ha bibehållen komfort alltså samma temp i alla rum?? det måste väl ändå vara så man beräknar besparing?? studsJag har kört utan stöttning i snart 3 år och visst blir det tempdiffar på 1-2 grader men det kan jag leva med, det kan nog de flesta. ThumbsupDet är klart dom mesta kan leva med men hade du bara sänkt elementen ett par grader hade du oxå sparat pengar eller hur? den besparingen måste man ju oxå ta med eller?
Citat från: joakar skrivet 30 november 2006, 00:47:54Håller kanske med Rickard om att det kan bli så lågt som 25% men anser att 55-60% är ingen utopi för väldigt många om de kan leva med fläktar för värmeförflyttning! Joakar Du hävdar alltså att Råd och Rön inte har lyckts med sitt test som utförts under optimala förhållanden och ordnade former
Håller kanske med Rickard om att det kan bli så lågt som 25% men anser att 55-60% är ingen utopi för väldigt många om de kan leva med fläktar för värmeförflyttning! Joakar
En vanlig besparing här i Pitetrakten för en luft/luft-värmepump i ett hus som förbrukar runt 20 000 kWh på uppvärmningen ligger på 5-7 000 kWh/år.I extremfallen runt 10 000 kWh, men då brukar man kunna lura ur dem att de har "sparat" rätt bra även på komforten...Den relativt låga besparingen beror allt som oftast på att man har källare, ekonomidelar, garage, vindsvåningar o.s.v. som man inte kommer åt att värma med värmepumpen.I ett hus med öppen planlösning och i avsaknad av de utrymmen som jag tidigare räknade upp kan man säkert komma upp i en besparing på mer än 50% av den tidigare förbrukningen, men att säga att "många" gör det tycker jag är en överdrift.
Citat från: Rickard skrivet 29 november 2006, 23:06:47En vanlig besparing här i Pitetrakten för en luft/luft-värmepump i ett hus som förbrukar runt 20 000 kWh på uppvärmningen ligger på 5-7 000 kWh/år.I extremfallen runt 10 000 kWh, men då brukar man kunna lura ur dem att de har "sparat" rätt bra även på komforten...Den relativt låga besparingen beror allt som oftast på att man har källare, ekonomidelar, garage, vindsvåningar o.s.v. som man inte kommer åt att värma med värmepumpen.I ett hus med öppen planlösning och i avsaknad av de utrymmen som jag tidigare räknade upp kan man säkert komma upp i en besparing på mer än 50% av den tidigare förbrukningen, men att säga att "många" gör det tycker jag är en överdrift.Jag tycker att Richard har rätt.Finns inte en chans att en pump skulle kunna värma hela mitt hus jämnvarmt. Då bor jag i Stockholm. Men jag gör en besparing på ca 60%. (Och det men den så skändade "kylmaskinen" E9-CKP).Det är inte alls jämnvarmt hos mig. Men, och det har betydelse här, det hade jag inte tidigare heller. Jag såg ingen anledning att ha fullvarmt där jag inte vistades.Barnen menar att det blev varmare efter övergång till VP, och det är nog varmare där vi vistas mycket.Ska man spara mycket och ha jämnvarmt får man nog har ett extremt välisolerat hus.