0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Exempel LuleåEnergibehov 15300kWh besparing 8300kWh eller 54%Energibehov 28000kWh besparing 11800kWh eller 42%Exempel MalmöEnergibehov 9100kWh besparing 6300kWh eller 69%Energibehov 16600kWh besparing 10100kWh eller 61%Ovanstående gäller den pump jag har I R&R:s test EDIT: Och självklart avses enbart uppvärmningsdelen, inte varmvatten och huhållsel.En intressant sak är att jag nästan hamnat på exakt råd och röns siffror efter snart 3 års drift.
Beräknat utifrån årsmedeltemperaturerna och årsvärmefaktorerna i Malmö, Borås och Luleå, och med sådan planlösning att värmen når alla rum. Den verkliga besparingen blir dock mindre eftersom testet baserats på bästa tänkbara förhållanden.
Håller kanske med Rickard om att det kan bli så lågt som 25% men anser att 55-60% är ingen utopi för väldigt många om de kan leva med fläktar för värmeförflyttning! Joakar
Tolins nämnde något i en tråd för ett tag sen som kändes jättebra:"besparingen kan beräknas till 50% av ytan som värmepumpen kommer åt att värma".Hoppas jag citerat rätt?mvh Kgust
Så vitt jag förstår är det inte tillverkarna som bestämmer hur deras värmepumpar skall mätas, jag tror att SP (eller vem som utfört mätningarna) helt enkelt mäter där de ger bäst COP, din värmepump kanske bara har 1.0 i COP vid -18°C och vid full ineffekt?Men jag fattar faktiskt inte deras tabeller och varför de inte testar med alla olika effektuttag vid de olika temperaturerna, jag har läst tabellen som om de helt enkelt inte fungerar vid de effekter som testats. Skulle vara bra om någon kunde bena ut det där med tabellerna och varför de inte anger alla värden på alla pumpar.