0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kanske skulle ta fram en värmekabel som styrdes av avfrostningsfunktionen och med en hållkrets som lät värmekabeln få spänning 10 minuter längre tid än vad avfostningen tar.
Du har en värmekabel till en förångare i ett frysrum uppe i Norr där du bor är det en helt annan luftfuktighet ä n här nere i sydväst det blir en helt annan sak att sätta en värmekabel........jag har sett värmepumpar vars avfrostning strulat isa igen till stora snöbollar på ett dygn när det är ett par minusgrader, jag har oxå lagt värmekablar med konstant 30w som gjort att hela utomhusdelen vart fylld med is för att den inte orkat hålla borta isen......det jag vill säga är att det kan mycket väl funka med en liten värmekabel.....men som instalatör så måste det funka på alla ställen......skillnaden på luftfuktighet är så fruktansvärt stor ....alltså man tar det säkra före det osäkra....
För att värmepumpen ska fungera,så ska luften gå igenom värmeväxlaren.Om man sågar upp trågbotten,så går en del luft genom botten,och ut,utan att ha tillfört värme genom värmeväxlaren.Ju större hål i botten,desto större förlust.Därför kan det vata lönsamt med minimala dräneringshål,och termostatstyrd värmekabel.
Yes!
ctc, nibe, ivt. thermia, luft/vatten är tillverkade för nordiskt klimat, allt annat är ombyggd ac
Om man varje fredag efter fredagsölen pinkar in i fläkten på ytterdelen borde inte detta problem uppkomma