0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är novis på detta men fått instruktioner och vägledning här hur jag ska ställa in vår IVT 490 optimalt och samma borde ju gälla 360p då det är ganska lika pumpar. Det första var att ställa upp rumsgivarna (termostaterna) på max, sedan skruva ner värmekurvan några snäpp, låta det gå ett dygn innan golvvärmen kommit ikapp, om det fortfarande är för varmt ner med kurvan lite till osv osv. Till slut hittar man rätt och får en behaglig temperatur i huset.Sen fick jag lära mig att det kan kännas lite murrigt i huset vid 0 och uppåt +5 och då använde man fininställningen till att justera detta. Detta har funkat jättebra hos oss och nu sköter pumpen om värmen i huset inte rumsgivarna, dom är bara inställda på att slå av värmen vid en inställd temperatur i dom rum vi har solinstrålning och där det blir riktigt varmt.
Har nyligen flyttat in i nybyggt hus med NIBE 360P och har försökt att ställa in den under flera veckors tid. Värmepumpen beter sig dock mkt konstigt, eller… ?Ska försöka förklara, kanske är det någon som fattar vad jag menar.Vi har golvvärme på bottenvåning och vattenradiatorer på övervån.Har läst på forumet att rumsgivarna(=termostater? är detta samma sak?) helst ska vara på max men vi har varit tvungna att ställa ner dem till ca20 grader eftersom huset blev olidligt varmt (26 grader och klinkers varm så att man nästan brände fötterna). Alla rumsgivare (termostater?) har nu slagit ifrån och vi har 23 grader i huset, trots detta så mal bara kompressorn på!Värmekurva: 7 Förskjutning av värmekurva: -3Framlednings temp: 52,6Beräknad framledning: (25)Returtemp: 48,7Förångningstemp: 9,7Avluft: 9,4Frånluft: 27,8Utetemp: +8,8 , vilket gör att pannan står på Vår/Höst läge eftersom stopp elpatron = 8Det jag tycker är underligt är att framledningtemp håller sig runt 50 grader eller över, trots att beräknat värde är 25 grader! Dessutom är MAX framledningstemp ställt till 50grader, hur kan då den verkliga vara 52,6 ?Från början stod värmekurvan på 10 men jag har ställt ned den till 7 i ett försök att för att få ned temperaturen i huset. Beräknad framledning ligger nu alltså på 25 grader men pannan verkar inte bry sig om detta värde alls. Är det kanske fel på vår värmepump?
Det är ju detta som är frågan och grundproblemet!Är det någon som kan svara på om verklig framledning ska kunna överstiga beräknade!?
Dr Hyde: det låter som att det är något fel på shunten till din VP, ta hem en reparatör.
OK...ursäkta att jag är lite tjatig!Anledningen till att jag tjatar är att vi hade hemma en servicekille för detta problem för någon vecka sedan. Han sa då att att den verkliga-FL mkt väl kan överstiga det beräknade-FL. Det var inget konstigt alls, utan helt som det skulle enligt honom. Jag tyckte dock det var mkt underligt och det var därför jag sökte information via detta forum!Verklig framledning ska alltså aldrig överstiga den beräknade! Thumbsup