Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker  (läst 7582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #15 skrivet: 29 november 2006, 16:12:24 »
Tack för alla svaren!

OK! Jag ska göra ett försök till att öppna alla termostater + rumsgivare och sedan justera ned värmekurvan till behaglig värme. Får se om dessa värmetoppar återkommer.
Det tar väl några dagar att få till det.

Någon som vet vilka nyckeltal som kan vara rimliga att starta med?
Förutsättningar:
Nybyggt 1,5 plans 185 m2. Platta med golvvärme + vattenradiatorer på ÖV. Bor i Västra Götaland.
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #16 skrivet: 05 december 2006, 16:08:25 »
Testa med kurvlutning=5 och förskjutning=0. Är du säker på att inte shunten står i manuellt läge ? Framledningstempen skall max kunna överstiga den beräknade med c:a 1 grad. Att din framlediningstemp ibland gått ner till 35 grader beror antagligen på att du använt mycket varmvatten och att varmvattentempen då gått ner (badar man i ett normalstort kar går den typiskt ner till 30-35 grader om den var på 50-55 grader innan). Framledningstempen kan egentligen aldrig vara högre än varmvattentempen (kanske temporärt men ingen längre stund).

/klein

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #17 skrivet: 06 december 2006, 11:16:14 »
Hej alla!

Nu har jag under en veckas tid ställt in vår Nibe mha era tips (fullt öppna termostater).
Till slut hamnade jag på följande värden som har gett bra inomshus temperatur.

Kurva 7
Förskjutning  -2
Beräknad framledning har då varit 30 eller 31 grader.
Den verkliga har legat mellan 31 till 34.
Utetempen har legat mellan +6 till  +11 garder under denna tid.
Returtempen har legat mellan 27 - 30 grader.

VP har stått i Höst/Vår läge vilket betyder att elpatronen inte gått in. Därför testade jag några gånger att dra igång elpatronen genom att aktivera XVV (extra varmvatten). Då hände det anmärkningsvärda saker!  Sc:,h
Verklig framledningstemp hängde då med VVtempen upp. Noterade en verklig framledning på upp till 45 grader. Den beräknade höll sig kvar på 30. Radiatorerna på övervåningen blev väldigt varma, säkert även golven på BV men detta hann vi inte märka före jag stängde av XVV funktionen.

Detta för oss tillbaka till mitt första inlägg i denna tråd. Då var väderleken lite kallare så jag antar att Niben då stod i Vinterläge.
Det verkar som om problemen uppstår då elpatronen är igång. I övrigt verkar det som den sköter sig utmärkt.

Eller kanske inte förresten...Jag gjorde ett test till som gav anmärkningsvärt resultat. Jag testade att dra ner förskjutningen till -7 så att beräknad framledning hamnade på 19 grader. Nu ville inte den verkliga följa efter längre utan stod kvar på ca 33 grader. Jag hade kvar förskjutnigen på -7 i ett dygn ungefär, men VerkligFL låg kvar på 33 grader hela tiden...
Tror ni det är fel på FLVP?
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #18 skrivet: 06 december 2006, 11:59:05 »
Tror ni det är fel på FLVP?


OK, för tredje gången...  ;)  ;D  knUp



Dr Hyde: det låter som att det är något fel på shunten till din VP, ta hem en reparatör.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #19 skrivet: 06 december 2006, 13:32:32 »
OK, Carl N.... ::)

Svaren från några av de andra gav mig lite hopp om att det inte var fel på den...

 :'(
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #20 skrivet: 06 december 2006, 17:04:02 »
Hej

Det måste vara något galet med shunten. För att testa detta kan du ändra förskjutningen av kurvan till -7 och titta på shunten. Då skall då kunna se att shuntratten rör sig mot "kallt" läge efter ett tag. Man kan också höra detta genom att det klickar till i VP:n ganska tyst.

Gör sen det motsatta och sätt förkjutningen till +7 (eller vad som nu är möjligt att ställa in). Du skall nu se att shuntratten rör sig mot "varmt" läge.

Sker inte detta, kolla att den inte står i manuellt läge. På min shunt skall man snurra shuntratten motsols, den skall då hoppa ur det manuella läget. Man märker det som om ratten hoppar till lite.

Notera att bara för att du sätter -7 på ratten så betyder inte det att framledningstempen går ner till 19 grader direkt. Det kommer ju ta mycket lång tid (timmar) eftersom du har värme lagrat i plattan som håller returvattnet varmt. Framledningsvattnet kan ju aldrig bli kallare än returvattnet. Det är ju iofs konstigt att du fortfarande hade 33 grader efter så lång tid, det borde ha sjunkit tycker jag.

Känns uppseendeväckande att du lyckades undvika elpatronen och ändå hålla 30-34 grader i framledning. Blev varmvattnet kallt samtidigt, eller ? Jag har inte lyckats hålla mer än 28 grader i framledning och bibehålla varmvatten tempen, vid högre framledning måste elpatronen användas.

/Klein

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #21 skrivet: 06 december 2006, 18:43:35 »
Hej!
Nu är jag glad! :D
Shunten är kanske inte sönder ändå..., men det var ändå den som strulade som ni alla här på forumet påpekade och  försökte trycka in i min tjocka skalle… ::)

Ska försöka ge en förklaring till de som intresserade:
Jag checkade en sista gång innan jag skulle ringa reparatör. Jodå inställningsskruven stod ju i Auto läge, men jag la märke till att shuntspaken som används i det manuella läget stod utanför skalan på 0-10, den stod en bra bit under 0. När jag ställde om skruven till Manuell gick det inte att få tillbaka spaken till dess normala arbetsområde mellan 0-10. Den satt fast, gick inte att rubba!
Jag började att meka lite…och spaken lossnade först när jag snäppte över Auto/Man skruven ett läge längre än den borde vara. Ställde då tillbaka den till M läge. Nu gick spaken fint mellan 0 och 10. Ställde den sedan i A läge.
Gjorde sedan testerna som jag beskrivit ovan i denna långa tråd…och se nu höll sig framledningstempen runt börvärdet hur jag än gjorde!
Nu hoppas jag att den kommer fungera fint. (Och, Carl N, om den inte gör det så lovar jag att ringa på reparatör ;)!)

Tack till alla som orkat bry sig! *vinkar*


Klein, jag läste ditt inlägg först efter ”reparationen”…Men jag gjorde testet som du sa och det fungerar precis som du beskriver så det verkar ju var OK. Jag visste faktiskt inte att shuntspaken rörde sig i Auto läge.
Jo, vi hade under hela denna tid en framledning på ca 30-34 grader, men precis som du misstänkte så har VVtempen inte varit så hög, runt 40 tror jag. Och ibland har jag varit tvungen att dra igång elpatronen.
.

« Senast ändrad: 06 december 2006, 18:51:23 av Dr Hyde »
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fattar inte hur vår NIBE 360P tänker
« Svar #22 skrivet: 06 december 2006, 23:06:48 »
Jag checkade en sista gång innan jag skulle ringa reparatör. Jodå inställningsskruven stod ju i Auto läge, men jag la märke till att shuntspaken som används i det manuella läget stod utanför skalan på 0-10, den stod en bra bit under 0. När jag ställde om skruven till Manuell gick det inte att få tillbaka spaken till dess normala arbetsområde mellan 0-10. Den satt fast, gick inte att rubba!
Jag började att meka lite…och spaken lossnade först när jag snäppte över Auto/Man skruven ett läge längre än den borde vara. Ställde då tillbaka den till M läge. Nu gick spaken fint mellan 0 och 10. Ställde den sedan i A läge.
Gjorde sedan testerna som jag beskrivit ovan i denna långa tråd…och se nu höll sig framledningstempen runt börvärdet hur jag än gjorde!
Nu hoppas jag att den kommer fungera fint.

Kul att du kunde fixa till shunten själv.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 413
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!