1) För att klara sig med 5 ledare måste både nolla och jord delas.
2) Helt förbjudet skrev jag för att inte det skulle ske. Tror ingen installatör skulle göra det. Jorden är ett skydd och den skall snarare överdimesdioneras än tvärt om.
3) Varför skall det vara så svårt att göra som det står i instruktionen; 3 ledare till utedel, 4 ledare från utedel till innedel. Kan bara kosta någon hundralapp att köpa litet kabel. Om någon ser det kan vem som helst se att det är en obehörig instalaltion. 1 års fängelse på straffskaln!
Såja såja, nu lugnar vi ner oss...
1. Du har delvis rätt här, men irover ändrade sig till 2 ledare + 4 ledare Då räcker allt till. Jag förstår inte hur ni kommer fram till att irover tänkte blanda nolla/jord däremot.
2. Genom att bara använda 1 jordledning så blir jordskyddet faktiskt starkare! Skulle irover ha en 3-ledare + en 4-ledare och koppla enl. inst.anvisningen så skulle jorden först gå hela vägen ut innan den går tillbaks in igen!
3. 3 + 4-ledare ser nog mest korrekt ut, det håller jag med om.
irover: Visst kan man, som du ut-trycker det, "samköra" i 5-ledaren. Det går, en del gör det säkert, utan att känna till konsekvenserna. Skulle man supersnåla så räcker 4 ledare. nolla och fas och jord "samkör" till båda enheterna + 1 kom-kabel.
Vad som dock händer rent konkret är att man sätter en del säkerhets- och funktions-garanterade skydd ur spel.
I utedelen sitter det säkringar och ferriter som skyddar enheterna, en del grova nätstörningar filtreras bort i ute-enheten för att skydda funktionen och kommunikationen mellan inne/ute delen.
Genom att köra 2 + 4 ledare så kan du säkerställa strömförsörjningen, filtrering, avsäkring och jord och allt sån't.
Däremot blir det svårare att hitta en 2-ledare med mantel godkänd för frilagt utomhusbruk.
Kör du 3 + 3 hittar du enkelt rätt kabeltyp men invärtes har du tillsammans två grön/gul randiga ledare och ena används INTE som skyddsjord. Drar du då någon annan "signal" än skyddsjord genom en skyddsjordsmärkt ledare så blir det ett lagbrott i sig.
Lite moment 22 i detta fall... varpå ronden på en slags dold teknikalitet ändå tillfaller Harken
Möjlig nästa rond, "irovers revansch": Kringå frilagt utomhusbruks krav med hjälp av kabelkanaler mellan kopplingsutrymmen.