0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejBeställde IkeaFamilyPumpen ifp9 på 5kw.Motsvarar eller kanske rent av är samma pump som panasonic e9dke..Ja från pumpen till placeringen då. På framsidan är det helt otänkbart att placera pumpen eftersom HSB (Hon som bestämmer) har sagt sitt. Planlösningen nera är inte än så öppen som ritningen visar, men efter nästa sommar ser planlösningen ut sådär (2 minder väggar kommer att rivas) Vilken sida ska jag välja, med tanke på att jag skulle helst vela att värmen skulle flyttas upp till övervåningen så gott som det nu skulle räcka.. Sedan till en annan fråga, har jag valt en för liten pump?Kanske lite dumt att fråga efter råd, på vilken sida jag ska välja, vill väl flasha med att jag beställt en pump
Citat från: Norrman skrivet 24 november 2006, 23:37:48HejBeställde IkeaFamilyPumpen ifp9 på 5kw.Motsvarar eller kanske rent av är samma pump som panasonic e9dke..Ja från pumpen till placeringen då. På framsidan är det helt otänkbart att placera pumpen eftersom HSB (Hon som bestämmer) har sagt sitt. Planlösningen nera är inte än så öppen som ritningen visar, men efter nästa sommar ser planlösningen ut sådär (2 minder väggar kommer att rivas) Vilken sida ska jag välja, med tanke på att jag skulle helst vela att värmen skulle flyttas upp till övervåningen så gott som det nu skulle räcka.. Sedan till en annan fråga, har jag valt en för liten pump?Kanske lite dumt att fråga efter råd, på vilken sida jag ska välja, vill väl flasha med att jag beställt en pump Placering 1 är bra. Jag rekomenderar inte innanför ytterdörr i hall, sätt pumpen i det största rummet där du vistas ofta.
irover,- jag anser att man ska tänka sig för litegrann när man ger råd eller rekommendationer till presumtiva lvp-köpare. Om en person som inte har erfarenhet om lvp:ar får rådet att placera innerdelen i det rum man vistas ofta i, kan det ju bli helt förödande! Har läst i en annan tråd där du föreslagit att innerdelen skulle kunna placeras i kök och matrum. De allra flesta delar säkert den uppfattningen att ljudnivån från innerdelen är mer eller mindre störande. Då är det väl inte speciellt genomtänkt att placeringen blir efter kriteriet- "i de rum där man vistas mest".Tvärtom, -det är viktigt att påtala just det faktum att luftvärmepumpar inte arbetar ljudlöst, och därför bör man undvika placering i de rum där man vistas mest, -kök, vardagsrum och sovrum!Vidare fungerar det oftast alldeles utmärkt med placering av innerdelen i en hall, ovanför entrédörren.../Micra