0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Läste att det skulle vara möjligt att få data till en databas "flatfile database" eller en MySql-bas. Men jag begriper inte hur man ska få till det.Någon som kör på detta sätt?Har sett i filen schema.txt hur databasen ska se ut, men hur får jag programmet att skirva till databasen? Nåt med DLL-filerna lär det vara, men vad och hur?/mats
Var jätte enkelt att komma igång.
Vill man använda MySQL som databas tar man bort TDB.DLL och kopierar TDB_MySQL.DLL till TDB.DLL. Filen som heter TDB.INI styr vilken server och användarnamn etc. som skall användas av MySQL versionen av databas DLLen.
Har fixat till en bmp-bild på mitt värmesystem där temperaturerna syns vid resp givare. Använt CustomForm i loggprogrammet. Bilden uppdateras kontinuerligt i loggern. Nu skulle jag vilja fixa en bilddump på samma sätt som trenderna men det går inte. Kan inte välja skapa bild.Har jag missat något eller går det inte. Vore synd isåfall, vore snyggt att lägga till en bild som den här på hemsidan.Några tips?/mats
Nu har jag fått till MySQL med en databas, men hur får jag till TDB.INI[Server]Host=?? Vad ska det stå här, DB ligger lokalt så ska det vara local eller localhost eller [Node]Nodename=NodeName Vad ska detta vara till?? En rad för varje tempgivare eller vad?
localhost eller 127.0.0.1 borde fungera om mysql ligger lokalt.Nodename är vad du vill kalla ditt system tex. vplogger. Kör du flera instanser av Rickards logger på andra datorer kan du även spara data därifrån i samma databas, men med ett annat nodenamne.