Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan ni hjälpa mig med placeringen?  (läst 5818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« skrivet: 20 november 2006, 23:53:59 »
Har  ett 1.5 plans hus. Ska installera en värmepump. Men var? Huset är pÃ¥ 170kvm. 100 pÃ¥ bv och 70 uppe. Kör i övrigt med dir verk el.
 
Jag är kass på att rita men har försökt.
 
En kompis till mig rekomenderar placering vid trappan så att en del av värmen ska upp.
 
Vad tycker ni?
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2006, 00:12:36 »
Längst till höger i köket. Är det ett fönster eller dörr? Går det att sätta ovanför/nedanför?

(Ser att det är en dörr när jag tänker efter)

Jag skulle nog sätta den där så det kan blåsa bortåt i hallen.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2006, 00:22:57 »
Det är en dörr. Ca 35 cm mellan karm och tak.
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2006, 00:29:59 »
Jag skulle nog sätta den där. Vid val av pump som är tillräckligt smal så bör det gå fint. Du kan ju ev tom gå över karmen vid montering av innedelen.

Placerar du den där så kan den varma luften flyta fritt mot tvättstugan och sovrummet från vilket kall luft kommer att flyta. (Varm luft fortsätter tills den slår i något och går sedan upp i taket).
Vardagsrummet är så pass öppet så du bör får jämn och fin värme över hela nedervåningen. Eftersom varm luft stiger så borde den leta sig upp med.

Gör inte nybörjarmisstaget som jag gjorde bara. Dvs köp för liten pump.


« Senast ändrad: 21 november 2006, 00:38:54 av Pucko73 »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2006, 06:50:51 »
Om tappen är öppen så fungerar det bra att placera innerdelen där precis vid övre golvplan,ovanför utterdörren brukar det ofta vara för trångt

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2006, 07:59:35 »
AdamLu,

- Jag tror inte att du får nåt problem alls med uppvärmning av nedervåningen vid en placering ovanför entrédörren. Köper du sen en pump där man kan vinkla halva luftstömmen åt sidan, så blåser du även upp värmen till övervåningen lite lättare.

När du har så pass stort som 170 m² ska du absolut köpa en kraftfull lvp, så får det bli riktigt kallt ute innan du kan behöva stödvärma i de rum som ligger längst bort på övervåningen..

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 21 november 2006, 13:45:07 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2006, 08:46:55 »
Skulle nog satsa på en golvmodell som placeras till höger i hallen mitt emot trappen. Skulle jag köpa en ny pump idag så skulle jag satsa på en golvmodell.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2006, 08:59:23 »
Skulle nog satsa på en golvmodell som placeras till höger i hallen mitt emot trappen. Skulle jag köpa en ny pump idag så skulle jag satsa på en golvmodell.


Golvmodell gillar jag. Låg placering är att föredra om möjligt. Men menar du på väggen till höger i hallen (dvs blåsandes mot vänster) ?
Då kommer väl luften att blåsa in i motstående vägg och sedan stiga. Dvs det mesta av luften går upp till övervåningen och dålig spridning på bottenplan?

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2006, 09:26:41 »
Nu vet jag tyvärr inte hur man infogar en bild i sitt meddelande :-*. Jag menar att innerdelen skulle vara placerad på väggen som vetter mot köket. Placera innerdelen så långt från trappen som möjligt. Hoppas att du förstår min något kryptiska förklaring.

Jag har en granne med snarlik planlösning som du. Han har en golvmodell. Spridningen av värmen fungerar bra.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2006, 10:13:13 »
Hej igen.

Nu ska ska jag vara lite tydligare. Har märkt med färger olika möjligheter. Jag bör tilläga att det finnes en LVP redan vid gult men den är gammal och med COP 2.88. Den är nog 5 år. Jag köpte en Panasonic som ska klara av 170 kvm. Mest tänkte jag placera den vid grönt. Men en kompis så att det är dumt att ha 2 värme källor i samma rum (kakelugn).

Eller ska jag flytta den gamla pumpen till ovanvåning och placera den nya så att jag får bästa lämpliga spridning på bv???

Installatören kommer om 4 veckor och då måste jag vara 100 proc säker på placeringen...
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #10 skrivet: 21 november 2006, 10:24:47 »

AdamLu,

-sätt dina nya pump på röd markering, och flytta upp den gamla till övervåningen.. ;)

//Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2006, 11:35:29 »
Hej !!

Jag skulle placera den i vardagsrummet Thumbsup, men ca:2m från den gröna markeringen mot hallen ock trappen.
Dels för att en pump fungerar klart bäst i rum där arean är stor samt att om du eldar i kakelugnen så kan du nyttja
bara fläkten i LVP'en för att sätta rotation pÃ¥ varmluften  studs.

Ett annat att tänka på är underdimmensionera inte pumpen, välj minst en 6,5Kw pump så kommer nog att bli belåten b00k.
Kanske du få ta upp någon friskluftsventil på övervåningen, se olika trådar om detta i detta forum under sök :,v(.
Lycka till samt hoppas att någon av våra tips leder dig rätt i dina val.

/Bengt  *vinkar*
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2006, 11:40:22 »
Sätt den inte i vardagsrummet! Där har du väl en soffa som du/familjen/gäster sitter i? då är det rätt störande med en pump alldeles ovanför skallen.

Jag skulle nog satsa på den röda placeringen

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2006, 11:51:25 »
...
Kanske du få ta upp någon friskluftsventil på övervåningen, se olika trådar om detta i detta forum under sök :,v(.
...

Försöker lära mig här.  ;) Varför skulle det vara bra med en friskluftsventil pÃ¥ övervÃ¥ningen?

(Har använt sökfunktionen men jag fÃ¥r aldrig nÃ¥got resultat eller sÃ¥ tar det sÃ¥ lÃ¥ng tid att jag tröttnar...   )
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni hjälpa mig med placeringen?
« Svar #14 skrivet: 21 november 2006, 12:30:00 »
Jag har 4 fresh 90 ventiler på ovan våningen (1 per sovrum + 2 i vard rum) samt en lite kraftigare fläkt i badrummet (ska installeras imorgon, och den ska gå dygnet runt 45 watts). 4 ventiler fresh 90 på bv samt en fuktstyrd frånfläkt i badrummet och en konstant gående i tvättstugan ( bara 20 wattare).
Jag märker redan nu att luften i huset känns fresh och fint. Vid kakkelugnen har jag monterat en 20 watts fläkt i taket som flyttar värmeb upp. Den ligger på en bryttare. Det funkar perfekt!

Efter att ha läst lite här på forumet + era tips, har jag beslutat att plaera min LVP vid den röda märkningen. Och den gamla pumpen ska upp. Den ska funka som AC på sommaren.
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!