Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeväxlare eller 4-rörsystem  (läst 12341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« skrivet: 19 november 2006, 16:41:51 »
Jag håller på och ska bygga frikyla till huset, skall ha 3st fläktkonvektorer och har tänkt ha dom till värme och kyla, jag har läst lite i trådarna här, vissa säger att man skall använda sig utav värmeväxlare på köldbärarsidan för att sedan stänga av denna när man vill ha värme med diverse ventiler, alt köpa konvektorerna med 4-rörsystem.

Jag personligen tycker att värmeväxlar varianten verkar vara bra med tanke på att man får full effekt på konvektorerna både när man kör kyla och värme, eller tänker jag fel?.

Jag har inga element placerade där idag så det blir ny rördragning och det hade varit skönt att slippa 4 rör till varje konvektor.

Men vad är då för och nackdelar med dessa två system?

Tacksam för svar.
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #1 skrivet: 19 november 2006, 18:24:54 »
Jag använder vvx och det fungera väldigt bra.  Ã…ngrar inte en sekund att jag gick pÃ¥ den lösningen.  En enda trevägsventil räcker för att växla mellan kyla och värme.  Hade jag velat hade jag kunnat använda en magnetventil och fÃ¥ automatisk växling, men det kändes onödigt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #2 skrivet: 19 november 2006, 20:35:21 »
Ja det verkar vara den bästa lösningen om man ska köra både kyla och värme!

Har du nÃ¥gon bild eller ritning pÃ¥ ditt system?   Vilken storlek pÃ¥ värmeväxlare kan du rekomendera för tre konvektorer?
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #3 skrivet: 19 november 2006, 21:43:35 »
Jag är inte vid min frikyle-anläggning nu sÃ¥ jag har ritat en liten skiss ur huvudet pÃ¥ hur jag tror att jag har gjort det.  Är inte duktig pÃ¥ att rita och använder säkert fel symboler, men hoppas du förstÃ¥r ändÃ¥.

Jag har en pytteliten VVX 19cm*8cm med 20 plattor, men jag har bestämt mig för att byta till en större, då jag tror att den inte ger max-effekt (fullt tillräckligt än så länge, men jag tänkte att jag kan få bättre utbyte och köra kortare tider med en större växlare).

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29436
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #4 skrivet: 19 november 2006, 22:28:47 »
Jag håller på och ska bygga frikyla till huset, skall ha 3st fläktkonvektorer och har tänkt ha dom till värme och kyla, jag har läst lite i trådarna här, vissa säger att man skall använda sig utav värmeväxlare på köldbärarsidan för att sedan stänga av denna när man vill ha värme med diverse ventiler, alt köpa konvektorerna med 4-rörsystem.

En 4-rörs är nog lite billigare än en 2-rörs + värmeväxlare men i ditt fall ska du ju ha 3 stycken konvektorer. Då är det nog lika bra att skaffa värmeväxlare enligt Ridax skiss, tänk på att grejorna ska vara parallellkopplade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #5 skrivet: 19 november 2006, 22:55:53 »
Jag har insett vikten av att isolera alla rören i denna installation är noga pga kondens! men eftersom jag kommer att fÃ¥ borra genom bjälklag pÃ¥ flera ställen och vill  inte borra hur stora hÃ¥l som helst pga isolering, hur gör man med detta pÃ¥ bästa sätt? eller är det överhuvudtaget ett problem?
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad MTKV

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #6 skrivet: 19 november 2006, 23:08:55 »
Sänder skiss på ett 2 rörssystem för Värme/kyla med fancoils
För att få ut hög kyleffekt ur en fancoil vid dessa höga temperaturer växlas köldbäraren aldrig i en VVX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29436
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #7 skrivet: 19 november 2006, 23:30:27 »
Jag har insett vikten av att isolera alla rören i denna installation är noga pga kondens! men eftersom jag kommer att få borra genom bjälklag på flera ställen och vill  inte borra hur stora hål som helst pga isolering, hur gör man med detta på bästa sätt? eller är det överhuvudtaget ett problem?

Hos mig tryckte de in nått skum som isolerar i hålen för brine-rören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #8 skrivet: 19 november 2006, 23:43:58 »
Jag har insett vikten av att isolera alla rören i denna installation är noga pga kondens! men eftersom jag kommer att fÃ¥ borra genom bjälklag pÃ¥ flera ställen och vill  inte borra hur stora hÃ¥l som helst pga isolering, hur gör man med detta pÃ¥ bästa sätt? eller är det överhuvudtaget ett problem?

Hos mig tryckte de in nått skum som isolerar i hålen för brine-rören.

Ok!..... vilken storlek har du på rören till dina konvektorer och har du kopparrör eller pex?

Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29436
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #9 skrivet: 20 november 2006, 00:11:08 »

Ok!..... vilken storlek har du på rören till dina konvektorer och har du kopparrör eller pex?


Koppar 15 mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #10 skrivet: 20 november 2006, 11:38:57 »
Kom pÃ¥ att jag hade ritat lite fel pÃ¥ min skiss.  Det skall nog vara enligt följande (för att vattnet inte skall gÃ¥ igenom VVX i onödan när man kör värme).  För matning till fläktkonvektorn använder jag 26mm AluPex och 22mm Pex.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #11 skrivet: 20 november 2006, 19:38:21 »
Pratade lite med en röris idag som hÃ¥ller pÃ¥ med värmeinstallationer, och frÃ¥gade honom ang fläktkonvektorer, men han avrÃ¥dde mig att installera dom pga irriterande fläktljud? som bara blir värre med tiden? 

Vet inte om detta gäller för dagens fläktkonvektorer som säljs på marknaden.

Ni som har installerat fläktkonvektorer, hur upplever ni ljudet från dom? är det så att man helst bara vill köra på minsta fart på fläkten för att inte störas så mycket?

Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #12 skrivet: 20 november 2006, 20:48:13 »
Det beror mycket pÃ¥ vilken fläktkonvektor man köper tror jag och i vilket syfte.  Jag har min fläktkonvektor främst för kyla och för att snabbt dra upp inomhustemperaturen vid längre tids sänkning, sÃ¥ jag använder ju inte konvektorn kontinuerligt.  Jag har ju min konvektor hÃ¥rdkodad pÃ¥ högsta hastigheten ocksÃ¥, för att spara energi.

Hade man haft det ljudet kontinuerligt sÃ¥ kan jag mycket väl tänka mig att man blir störd.  PÃ¥ lägsta hastighet tror jag nog inte att man hade märkt av den speciellt mycket alls.

Men luft/luft-pumparna har ju en fläkt som går stora delar av tiden, och de är ju väldigt populära, så det är väl inte så annorlunda med en fläktkonvektor på låg hastighet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29436
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #13 skrivet: 21 november 2006, 11:59:43 »
Pratade lite med en röris idag som hÃ¥ller pÃ¥ med värmeinstallationer, och frÃ¥gade honom ang fläktkonvektorer, men han avrÃ¥dde mig att installera dom pga irriterande fläktljud? som bara blir värre med tiden? 

Vet inte om detta gäller för dagens fläktkonvektorer som säljs på marknaden.

Ni som har installerat fläktkonvektorer, hur upplever ni ljudet från dom? är det så att man helst bara vill köra på minsta fart på fläkten för att inte störas så mycket?


Jag kör min på lägsta fart och den står i hallen uppe, klart att den surrar lite. Men i köket, eller vardagsrummet hörs den knappt och nere i sovrummen hörs den inte alls.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare eller 4-rörsystem
« Svar #14 skrivet: 27 november 2006, 21:38:23 »
Tack för skisserna/ritningarna, jag kommer att åka och titta på en befintlig installation med värmeväxlarsystem nära där jag bor.

Jag har funderat mycket på vilket rörsystem som fungerar bäst till denna installation , jag tycker att plusprisolen blir för dyr, pex rör-i-rör med isolering, verkar bra men i praktiken så borde isolerad pex vara det bästa, efetrsom det borde ju bli kondens imellan skyddsröret och pexen i "rör-i-rör pex" jag kanske har fel?, att bara köra fogskum imellan bjälklagen är väl kanske lite vågat med tanke på kondensen.
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!