0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller på och ska bygga frikyla till huset, skall ha 3st fläktkonvektorer och har tänkt ha dom till värme och kyla, jag har läst lite i trådarna här, vissa säger att man skall använda sig utav värmeväxlare på köldbärarsidan för att sedan stänga av denna när man vill ha värme med diverse ventiler, alt köpa konvektorerna med 4-rörsystem.
Jag har insett vikten av att isolera alla rören i denna installation är noga pga kondens! men eftersom jag kommer att få borra genom bjälklag på flera ställen och vill inte borra hur stora hål som helst pga isolering, hur gör man med detta på bästa sätt? eller är det överhuvudtaget ett problem?
Citat från: Shelby67 skrivet 19 november 2006, 22:55:53Jag har insett vikten av att isolera alla rören i denna installation är noga pga kondens! men eftersom jag kommer att få borra genom bjälklag på flera ställen och vill inte borra hur stora hål som helst pga isolering, hur gör man med detta på bästa sätt? eller är det överhuvudtaget ett problem?Hos mig tryckte de in nått skum som isolerar i hålen för brine-rören.
Ok!..... vilken storlek har du på rören till dina konvektorer och har du kopparrör eller pex?
Pratade lite med en röris idag som håller på med värmeinstallationer, och frågade honom ang fläktkonvektorer, men han avrådde mig att installera dom pga irriterande fläktljud? som bara blir värre med tiden? Vet inte om detta gäller för dagens fläktkonvektorer som säljs på marknaden.Ni som har installerat fläktkonvektorer, hur upplever ni ljudet från dom? är det så att man helst bara vill köra på minsta fart på fläkten för att inte störas så mycket?