Vet inte om vi nämnt det, men om du har nya radiatorer så är det antagligen klena anslutningar till dom!?
det är inte alls bra att göra så, har man grov ttidigare ska man fortsätta med det... men det verkar som dom flesta rörisar inta alls tänker på detta!!!!
Det kan bli så dålig cirkulation i dom nya så dom inte ger full effekt (optimal effekt) Det bör va ca 7 graders tempdiff mellan stig o retur även dom nya....
Är det för högt delta t (tempskillnad) kan det lätt fixas gissar jag om du ska installera en ny konvektor!! Byta ut lite koppar till grövre dimension. Lika med konvektorn också, det bör vara rejäl matning!
Spännande om vi får höra om du kan sänka kurvan och att det blir bättre när du har konvektorn på plats...
Viss förbättring får du redan nu om du höjer fördröjningen på tillskottet... 60 min som är standard är löjligt lite. Ganska säkert gör man så, för att INGEN ska klaga på temperatursvängningar vid kyla. Men jag påstår frankt att det kan du LÄTT höja till 180 minuter. Då blir det mindre tillskott, med bibehållen komfort inne!
På min thermi akan jag ha stort underskott i flera dygn utan att tillskott aktiveras! det är dessutom ej märkbart!!
LOVA att du testar det! Du kan ju även lätt se skillnaden efter denna åtgärd.
Loggar du inte timmarna med datorn så skriver du dom själv. Det räcker att du skriver av varje dygn några perioder när det är kallt! Timmar kompressor och timmar tillskott!
Jag påstår att just på IVT slår elpatronen till på tok för snabbt. Principen som jag sagt tidigare, ALLTID 24 timmar på kompressorn vid kyla räcker inte det då ska tillksottet aktiveras. Men kompressorn ska aldrig stanna!
Vid temp när kompressorn nästan räcker till viss tid på dygnet, utjämnas med tid när den räcker till.
Värmetrögheten i huset gör att man inte får temp"dippar"!
Jag lovar och svär

Skulle det mot all förmodan märkas, kan man ju alltid ställa tillbaka värdet! :-[