0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser bra ut humlan ThumbsupMen vintermånad är väl att ta i....har ju vart varmt som bara den, iaf här i ö-götland, det har vart minusgrader här, men bara några dagar under denna period.Det blir intressant att följa hur airwellen beter sig i vinter... Vår luftvärmepump har under samma period (15/10-17/11) förbrukat 196kWh, alltså ca 6kWh/dygn för värmen, ganska bra det också.
Kollade min förbrukning mellan 15okt och 17nov och den var 1558kw alltså ett snitt på ca 48.7kw/dygn all el inkluderat vi är 2 vuxna och 2 barn i familjen huset vi värmer är 220kvm i norrrlands inland varmvattnet värms med nibe elberedare på 300L och värmer huset med 2st luft-vp samt en vedkamin som vi eldar lite sporadiskt i. Jag har ju inte så fruktansvärt mkt högre elförbrukning än dig humlan..... vart bor du och hur många kvm värmer du? Visst hade du oxå solfångare för vv?//Krister
Hallå Humlan. jag kan tänka att när kylan hänger i fördubblar du nog minst värmedriften........
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 18 november 2006, 21:29:12Hallå Humlan. jag kan tänka att när kylan hänger i fördubblar du nog minst värmedriften........Ja det ska bli kul... eller nåt, när det blir minusgrader en hel månad. Fast frågan är om det blir det på många år.. Det kan inte ha hänt mer än högst ett par ggr de senaste 15 åren. Inte är det som förr iaf, utan klart mildare är vintrarna numera. När jag var liten, så åkte man ju skridskor på ute-rinkarna så här års, å nu har knappt löven ramlat av träden. Is å snö ligger kvar nån dag, å alla vattendrag är ofrusna. Växthuseffekt eller inte, mildare måste det helt enkelt vara iaf...mvh humlan.
Oki ja airwellen ser ju onekligen ut att vara en mkt intressant lvp synd bara att man inte har vattenburet system för då hade jag nog köpt en sådan men som det verkar med min förbrukning så känns det nästan som att konvertera om till vattenburet inte är någon ide.... men är därimot grymt sugen på solfångare till varmvatten.... alla som har det verkar vara mkt nöjda med det och nu har en bekant beställt efter ett solfångarsystem som han ska montera på väggen så jag kommer att kolla av lite med han när han haft det ett år och funkar det bra för han så är det väl stor risk att man blirr narrad att investera //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 18 november 2006, 21:10:08Oki ja airwellen ser ju onekligen ut att vara en mkt intressant lvp synd bara att man inte har vattenburet system för då hade jag nog köpt en sådan men som det verkar med min förbrukning så känns det nästan som att konvertera om till vattenburet inte är någon ide.... men är därimot grymt sugen på solfångare till varmvatten.... alla som har det verkar vara mkt nöjda med det och nu har en bekant beställt efter ett solfångarsystem som han ska montera på väggen så jag kommer att kolla av lite med han när han haft det ett år och funkar det bra för han så är det väl stor risk att man blirr narrad att investera //Krister Ja skaffa Du solfångare, medans bidraget finns kvar. Det är det enda alternativ som garanterat alltid ger dig mer pengar över till annat. Å besparingen bara ökar år efter år, utan att nåt slits nämnvärt, eller behöver bytas ut eller repareras. Jag kan då inte se nåt annat, som verkligen kan garantera en bättre eller större besparing, under så lång tid, än just solfångare. Sen får andra påstå vad dom vill, med avräkningstider å annat. Solfångare har försumbart slitage å reparations-behov, vilket gör att Du vet, att investeringen kommar att ge återbäring under minst 20 år, troligen ännu längre. Det kan Du aldrig göra med nåt annat, utan där drabbas man alltid av reparationer, med några få undantag möjligtvis. Visst lär det komma bättre saker i framtiden, men ska Du vänta på det, så bör Du även räkna in den förlust Du gjort, just genom att vänta. Nä slå till direkt, då sitter dina solfångare på plats innan nästa sommar, å lämnar "gratis" vv till dig mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 18 november 2006, 21:57:39Citat från: Nisse-Gurra skrivet 18 november 2006, 21:29:12Hallå Humlan. jag kan tänka att när kylan hänger i fördubblar du nog minst värmedriften........Ja det ska bli kul... eller nåt, när det blir minusgrader en hel månad. Fast frågan är om det blir det på många år.. Det kan inte ha hänt mer än högst ett par ggr de senaste 15 åren. Inte är det som förr iaf, utan klart mildare är vintrarna numera. När jag var liten, så åkte man ju skridskor på ute-rinkarna så här års, å nu har knappt löven ramlat av träden. Is å snö ligger kvar nån dag, å alla vattendrag är ofrusna. Växthuseffekt eller inte, mildare måste det helt enkelt vara iaf...mvh humlan.Att det kan vara så stor skillnad på vintrarna där du bor och jag bor det skiljer ju bara ca 40 mil mellan oss..... här är det ofta runt -20 grader under vintermånaderna Januari och februari brukar inte vara kul..... huvva kaaaaallt//Krister