0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Årsvärmefaktorn=ÅrsmedelCOP med 2st IVT 12GRN blir 3,24 i borås.
Citat från: asdf skrivet 17 november 2006, 21:02:53Årsvärmefaktorn=ÅrsmedelCOP med 2st IVT 12GRN blir 3,24 i borås.Finns det ens någon bergvärmepump i dag som slår detta?Jag tror inte det
Citat från: Gonzo skrivet 17 november 2006, 21:04:39Citat från: asdf skrivet 17 november 2006, 21:02:53Årsvärmefaktorn=ÅrsmedelCOP med 2st IVT 12GRN blir 3,24 i borås.Finns det ens någon bergvärmepump i dag som slår detta?Jag tror inte detÖverdimensionerad bergvärmepump ( och borrhål ) + rejält överdim. radiatorer ( lågtempsystem ), då borde det gå att komma betydligt bättre till med bergvärmepump. Folk på detta forum har skrivit att de inte behöver någon tilsskottsel alls.Felet är väl att i många hus där det tidigare suttit oljepanna så är det ett högtempsystem, vilket medför att man får köra tillskottsel redan vid relativt höga utetemperaturer.
Citat från: D_Sundsvall skrivet 17 november 2006, 21:47:19Citat från: Gonzo skrivet 17 november 2006, 21:04:39Citat från: asdf skrivet 17 november 2006, 21:02:53Årsvärmefaktorn=ÅrsmedelCOP med 2st IVT 12GRN blir 3,24 i borås.Finns det ens någon bergvärmepump i dag som slår detta?Jag tror inte detÖverdimensionerad bergvärmepump ( och borrhål ) + rejält överdim. radiatorer ( lågtempsystem ), då borde det gå att komma betydligt bättre till med bergvärmepump. Folk på detta forum har skrivit att de inte behöver någon tilsskottsel alls.Felet är väl att i många hus där det tidigare suttit oljepanna så är det ett högtempsystem, vilket medför att man får köra tillskottsel redan vid relativt höga utetemperaturer. Absolut!Men klarar du dig under 40 000:-?Och får du igen mellanskillanden LL-bergvärme på ca 10 år?
Gör som Gano smätt upp ett par solpaneler så kör du billigare varmvatten till en mindre investering än bergvärme.........