Gör som Gano smätt upp ett par solpaneler så kör du billigare varmvatten till en mindre investering än bergvärme.........
Och så får du sol bidrag... Till bergvärme kan man ansöka om bidrag men det är ingen garanti.
Läste någonstans att den nya regeringen kanske kommer att ge bidrag för att installera värmepumpar och, inte bara som det är nu, för konvertering.
Jag trodde inte att denna regeringen var så mycket för bidrag..
Jag tycker personligen att denna typ av bidrag är av ondo, eftersom det faktiskt snedvrider marknaden. Jag tror inte att dessa bidrag kommer oss slutkonsumenter till del, utan de hamnar snarare i fickan på leverantörer och VVS firmor. Dessa firmor vet vad marknaden tål rent prismässigt och kommer det då ett bidrag så ökar det endast vad kunderna tål rent prismässigt, det blir knappast billigare för slutkund än det skulle varit utan bidraget..
Solvärme för varmvatten har jag funderat på, men tänker i så fall köpa en acctank istället för en varmvattenberedare med solslinga. Detta för att möjliggöra en eventuell framtida konvertering.. Dessutom så kan man bygga något litet värmesystem med några enstaka element ifall man ser att solen ger ett bra överskott på vår / vinter..