0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Isofom som nämnts tidigare i tråden har jag inte fått tag på, däremot nedanstående finns:Kaimann 42inv, 20mm tjock, 50kr/m inkl. momsArmacell tubolit 42inv, 20mm tjock, 37,50kr/m inkl. momsBåda dessa är gråa i ett material som liknar liggunderlag. Har dessa rätt egenskaper? Jag kommer nog att bli tvungen att sära på rörskålen och trä den över slangen. Bör man då limma fogen, och i såna fall med vilket lim? Eller kan använda den isolerande tejpen som nämnts tidigare i tråden och fästa den längs efter?
Min leverantör av bioetanolen sa att jag skulle blanda 33% istället för 30% för att öka köldtåligheten eftersom min slinga kommer att ligga pluggad minst en vinter. Stämmer det resonemanget och medför det några nackdelar?
HejJag förstår att du som inlett tråden redan installerat sjövärme men för er övriga som funderar på sjövärme tycker jag ni skall kolla in Vattenkollektorer. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och väger endast 50kg. Den är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt. Vattenkollektorer finns i fler storlekar och kan även paralellkopplas för att uppnå högre effekt.