0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen!Förberedelserna inför sommarens jobb fortsätter och det har dykt upp lite frågor...*Jag har fått tag i två kabeltrummor som jag tänkte kanske går att använda istället för att snickra ihop nån vinda? Eftersom jag inte sett hur stor "hög" med slang 400-500m är så tänkte jag höra med er om vilken av dessa som blir lämplig? Den större är ingen lätthanterlig pjäs! Försöker bifoga bilderna... *Planen som det ser ut nu är att inte placera slang + vinda i sjön under utrullningen. Detta p.g.a svårigheter att transportera grejorna ner till vattenbrynet. Blir nog istället att bygga en ställning till kabeltrumman på byggplatsen och sen rulla av och dra slangen ut i vattnet. Åsikter om detta?*Snackade med en säljare nyligen som påstod att cirkulationspumparna klarar 500m slang så det inte fanns nån anledning för mig att ha två paralella slingor på 200m + 100m marktransport. Stämmer detta? Är det ändå ett bättre alternativ med paralella p.g.a lägre motstånd för pumpen?*Om jag nu kör med paralella slingor ska/kan jag då köpa slangen i rätta längder direkt eller ska jag måtta ut ifrån en lång slang? Är det så att slangen är markerad varje meter?Sen håller jag på med att fylla i anmälan till kommunen om installationen, och det var inte så lätt:Köldmedia-är det i själva systemet i VP:n?Köldbärarkretsen är det då slangen i sjön? Vilken beteckning har frostskyddsvätskan? Andel frostskyddsvätska i %?Tack på förhand, Egenbygg
Har du något rejält träd i närheten så kan du hänga upp kabeltrumman där, så att den löper fritt. Sen drar du bara ut slangen precis som på en fiskerulle. Har gjort en liknande grej fast med ett kors som hängdes upp i trädet. Funkade klockrent.
*Om jag förstått det rätt så reses aldrig slangen med träkorset upp i vattnet utan ligger ner och snurras?*När slangen är i vattnet med träkorset på plats, är det då bara att klippa de sammanhållande snörena utan risk för att slangen kommer i oordning?*Vid sträckningen på land kan det ju lätt bli en längd skillnad på några meter mellan inkommande och utgående slang. Spelar det någon roll eller bör jag iallafall se till att slangarna i sjön är lika långa?*Kapas slangen bara med en fintandad såg?*Som genomföring under och in i husgrunden är det då lämpligt att använda 110mm avloppsrör med tre stycken 30graders vinklar? Då borde ju även isoleringen (isofoam 20mm vägg) runt slangen rymmas. *Jag måste ju redan vid nedläggningen av slangen i jord bestämma vilken som blir inkommande och utgående, så att jag t.ex kan isolera den utgående vid korsning av avloppsrör. Hur blir det sen då där dessa kommer in i huset bredvid varandra mot VP:n, måste man då kanske korsa slangarna/rören för att komma rätt med anslutningen? Är det nåt man bör tänka på? Rotationsriktningen antar jag inte har nån betydelse...Mvh Kontrollfreaket Egenbygg