Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjövärme hjälp!  (läst 20064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #15 skrivet: 14 november 2006, 20:15:29 »
Vet inte om jag ser sjövärme som bättre alternativ. Min uppfattning är att med ett riktigt borrhål slipper man framtida problem.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad egenbygg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #16 skrivet: 14 november 2006, 20:33:16 »
Motivera gärna varför jag borde välja borrhål och vilka problemen i framtiden är för sjövärme. Som du kanske förstått av alla mina frågor i denna tråd så har jag inte tänkt ta några genvägar under installationen!

Mvh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #17 skrivet: 14 november 2006, 20:45:30 »
Kan finnas någon som fångar slangen med fiskeredskap eller ankare. Vid strandkanten kan det vara problem med att få ned slangen tillräckligt djupt så att den inte kan dras i väg av is, vattennivån kan variera och spöka till det. Oftast brukar avstånden bli längre mellan hus och sjö än mellan borrhål och hus, vilket medför högre grävkostnader.
Har inte tagit någon hänsyn till hur fördelningen blir i ditt fall mellan eget arbete och inköptarbete.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad egenbygg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #18 skrivet: 14 november 2006, 22:24:36 »
Visst jag kan hålla med dina argument!
Just i detta falla så är nog ändå förutsättningarna goda för sjövärme. Finns bara små ekor (heter det så?) i sjön utan ankare. Fiske bedrivs med kastspö och nät. Vid strandkanten kommer en stor bandgrävare om så behövs larva ut i vattnet för att kunna fylla över slangen. Vattennivån varierar inte nämnvärt och islossningen är odramatisk. Grävaren var jag som sagt tvungen att ta dit ändå och riktningen mot sjön är egentligen den enda med någorlunda förutsättningar för att kunna gräva p.g.a berg. Det kommer att ställa till problem för vattenledningen...fast det tar jag senare i en annan tråd  ;)

Utloggad egenbygg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2007, 20:09:14 »
Hej igen!
Förberedelserna inför sommarens jobb fortsätter och det har dykt upp lite frågor...

*Jag har fått tag i två kabeltrummor som jag tänkte kanske går att använda istället för att snickra ihop nån vinda? Eftersom jag inte sett hur stor "hög" med slang 400-500m är så tänkte jag höra med er om vilken av dessa som blir lämplig? Den större är ingen lätthanterlig pjäs! Försöker bifoga bilderna...

*Planen som det ser ut nu är att inte placera slang + vinda i sjön under utrullningen. Detta p.g.a svårigheter att transportera grejorna ner till vattenbrynet. Blir nog istället att bygga en ställning till kabeltrumman på byggplatsen och sen rulla av och dra slangen ut i vattnet. Åsikter om detta?

*Snackade med en säljare nyligen som påstod att cirkulationspumparna klarar 500m slang så det inte fanns nån anledning för mig att ha två paralella slingor på 200m + 100m marktransport. Stämmer detta? Är det ändå ett bättre alternativ med paralella p.g.a lägre motstånd för pumpen?

*Om jag nu kör med paralella slingor ska/kan jag då köpa slangen i rätta längder direkt eller ska jag måtta ut ifrån en lång slang? Är det så att slangen är markerad varje meter?

Sen håller jag på med att fylla i anmälan till kommunen om installationen, och det var inte så lätt:
Köldmedia-är det i själva systemet i VP:n?
Köldbärarkretsen är det då slangen i sjön? Vilken beteckning har frostskyddsvätskan? Andel frostskyddsvätska i %?

Tack på förhand, Egenbygg







Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2007, 22:04:20 »
Hej igen!
Förberedelserna inför sommarens jobb fortsätter och det har dykt upp lite frågor...

*Jag har fått tag i två kabeltrummor som jag tänkte kanske går att använda istället för att snickra ihop nån vinda? Eftersom jag inte sett hur stor "hög" med slang 400-500m är så tänkte jag höra med er om vilken av dessa som blir lämplig? Den större är ingen lätthanterlig pjäs! Försöker bifoga bilderna...

*Planen som det ser ut nu är att inte placera slang + vinda i sjön under utrullningen. Detta p.g.a svårigheter att transportera grejorna ner till vattenbrynet. Blir nog istället att bygga en ställning till kabeltrumman på byggplatsen och sen rulla av och dra slangen ut i vattnet. Åsikter om detta?

*Snackade med en säljare nyligen som påstod att cirkulationspumparna klarar 500m slang så det inte fanns nån anledning för mig att ha två paralella slingor på 200m + 100m marktransport. Stämmer detta? Är det ändå ett bättre alternativ med paralella p.g.a lägre motstånd för pumpen?

*Om jag nu kör med paralella slingor ska/kan jag då köpa slangen i rätta längder direkt eller ska jag måtta ut ifrån en lång slang? Är det så att slangen är markerad varje meter?

Sen håller jag på med att fylla i anmälan till kommunen om installationen, och det var inte så lätt:
Köldmedia-är det i själva systemet i VP:n?
Köldbärarkretsen är det då slangen i sjön? Vilken beteckning har frostskyddsvätskan? Andel frostskyddsvätska i %?

Tack på förhand, Egenbygg
Hej Egenbygg.

Slangen är märkt varje meter. Om du tänker ta två slingor så beställer du rullar på t ex
250m vardera. Från varje rullar du sedan av en längd för avståndet hus-sjö. Resten lägger du i sjö. Jag beställde just 250m-längder och en sådan klarar man av att rulla ner till sjön, ensam om det är måttligt brant annars behövs två man. Jag anser att det är en fördel att arbeta med rullen liggande i sjön.

En sådan rulle har en yttre diameter på ca 1,5m och en inre runt 1m. Höjden på rullen är mindre än 0,5m.

Att bygga en ställning till en sådan kluns som kabeltrumman du visar är mycket mer tidskrävande än att slänga ihop ett litet träkors av 45x45 mm-virke. Det tar max ½ timme och korset väger några kilo.

Jag skulle inte ägna en tanke åt kabeltrummorna i detta sammanhang.
500m låter i mesta laget, parallella slingor har en klar fördel.

Ja, köldmediet finns i VP:n och är vanligen R407C.
Köldbärarkretsen är just den du ämnar slänga i sjön och den innehåller normalt vatten + bioetanol (30%).
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2007, 22:29:44 »
Har du något rejält träd i närheten så kan du hänga upp kabeltrumman där, så att den löper fritt. Sen drar du bara ut slangen precis som på en fiskerulle. Har gjort en liknande grej fast med ett kors som hängdes upp i trädet. Funkade klockrent. *vinkar*
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2007, 09:06:08 »
Har du något rejält träd i närheten så kan du hänga upp kabeltrumman där, så att den löper fritt. Sen drar du bara ut slangen precis som på en fiskerulle. Har gjort en liknande grej fast med ett kors som hängdes upp i trädet. Funkade klockrent. *vinkar*
Problemet är väl att få slangrullen på kabeltrumman. Tar man bort en gavel vill nog trumman rasa ihop.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad egenbygg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2007, 12:43:55 »
Tack för era svar!  Thumbsup

Bobo, vad skönt att höra att slangen är "hanterbar" på ett par personer och slippa kabeltrumman! Det blir att beställa två stycken rullar på 250m vardera.

*Om jag förstått det rätt så reses aldrig slangen med träkorset upp i vattnet utan ligger ner och snurras?

*När slangen är i vattnet med träkorset på plats, är det då bara att klippa de sammanhållande snörena utan risk för att slangen kommer i oordning?

*Vid sträckningen på land kan det ju lätt bli en längd skillnad på några meter mellan inkommande och utgående slang. Följdaktningen blir det ju också samma längdskillnad på slangarna i sjön. Spelar det någon roll eller bör jag iallafall se till att slangarna i sjön är lika långa?

*Kapas slangen bara med en fintandad såg?

*Som genomföring under och in i husgrunden är det då lämpligt att använda 110mm avloppsrör med tre stycken 30graders vinklar? Då borde ju även isoleringen (isofoam 20mm vägg) runt slangen rymmas.
 
*Jag måste ju redan vid nedläggningen av slangen i jord bestämma vilken som blir inkommande och utgående, så att jag t.ex kan isolera den utgående vid korsning av avloppsrör. Hur blir det sen då där dessa kommer in i huset bredvid varandra mot VP:n, måste man då kanske korsa slangarna/rören för att komma rätt med anslutningen? Är det nåt man bör tänka på? Rotationsriktningen antar jag inte har nån betydelse...

Mvh Kontrollfreaket ^-^ Egenbygg

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2007, 19:06:09 »

*Om jag förstått det rätt så reses aldrig slangen med träkorset upp i vattnet utan ligger ner och snurras?

*När slangen är i vattnet med träkorset på plats, är det då bara att klippa de sammanhållande snörena utan risk för att slangen kommer i oordning?

*Vid sträckningen på land kan det ju lätt bli en längd skillnad på några meter mellan inkommande och utgående slang.  Spelar det någon roll eller bör jag iallafall se till att slangarna i sjön är lika långa?

*Kapas slangen bara med en fintandad såg?

*Som genomföring under och in i husgrunden är det då lämpligt att använda 110mm avloppsrör med tre stycken 30graders vinklar? Då borde ju även isoleringen (isofoam 20mm vägg) runt slangen rymmas.
 
*Jag måste ju redan vid nedläggningen av slangen i jord bestämma vilken som blir inkommande och utgående, så att jag t.ex kan isolera den utgående vid korsning av avloppsrör. Hur blir det sen då där dessa kommer in i huset bredvid varandra mot VP:n, måste man då kanske korsa slangarna/rören för att komma rätt med anslutningen? Är det nåt man bör tänka på? Rotationsriktningen antar jag inte har nån betydelse...

Mvh Kontrollfreaket ^-^ Egenbygg

*Slangrullen ligger lugnt i vattnet, ingen risk att den vrider sig. Se bara till att "de fyra benen" på träkorset, innuti slangrullen går ner en eller två dm under rullen. Om det bara skiljer några meter på slanglängderna, t ex 5-10, så spelar det ingen roll.

*Det är bara att klippa snörena, slangen är styv och envis och håller sig på plats. Hela rullen är ju luftfylld och alla varv vill bara uppåt men hindras av det överliggande krysset.

* Kapa med en fintandad såg och skär bort skägget med en vass kniv.

* 110-rör är OK, men tre st 30°-böjar i rad kan nog bli besvärligt åtminstone om du tänker skjuta in slangen.

* Inne i huset bör man ha 28mm kopparrör och då är det inga problem att "skifta plats" på anslutningarna. Man kan även använda flexibla slangar för detta ändamål. Om du med rotationriktningen menar åt vilket håll vattnet strömmar i sjöledningen så har det ingen betydelse.

Snart har du nog koll på det här.

Hälsningar Bobo
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad tracker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-2
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2007, 19:12:06 »
lägg ut slangarna på isen kpl med tyngder dra upp slangändarna till huset så blir det exakta längder
invänta sommaren  :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2007, 19:17:17 »
Men plugga ändarna så inte nån bosätter sig i slangarna!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad egenbygg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #27 skrivet: 07 februari 2007, 09:14:30 »
Jag tackar, bugar och bockar för denna suveräna hjälp!!!

Utloggad egenbygg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #28 skrivet: 04 april 2007, 12:27:12 »
Hej igen.

Nu har jag fått hem grejorna till förgreningarna enligt Bobos förträffliga beskrivning, och en kompis står redo att löda ihop det. Vill kolla så det blir rätt innan vi sätter igång!

Bild1 visar delarna till en förgrening och hur jag gissat att det ska sitta, stämmer det?

Enligt mitt tycke borde det bli ett högre flöde i den av de två paralella slingorna som är kopplad till "A", jämfört med "B". Bör man kanske koppla den slinga som på utgående sitter på "A", till "B" på motsvarande för inkommande för att jämna ut?

Eller borde jag skaffa två stycken (en till varje förgrening) 90* böjar till, och sätta ihop enligt bild2?

Såg att det fanns 90* böjar som var "flackare" i kurvan. Är det bättre med tanke på motstånd, eller blir det bara överkurs?

Kom gärna med andra synpunkter och tips!

Tack på förhand, Egenbygg


Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjövärme hjälp!
« Svar #29 skrivet: 04 april 2007, 17:43:10 »
Skillnaden är marginell mellan de två förslagen. Jag skulle dock använda förslag 1 men använda en böj istället för en vinkel (jag använder oftast böjar när det får plats) och, som du antydde, skifta plats på A och B "i andra änden" så att båda slingorna kommer att innehålla en böj. Dessutom skulle jag göra den rörstump som går från T-röret mot A några centimeter längre än den som går från böjen mot B. Då kan ventilerna manövreras fullt ut. Men, som sagt, det är marginella ändringar så det är bara att löda.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!