0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då är jag inte helt snett ute då Nu en följdfråga på detta:Jag upptäckte igår att returen till VP är varm (c:a 31C) trots att raditatorvattnet har en temperatur på c:a 23C. Det är ju två olika slingor, men detta tyder ju på att volymtanken på något sätt är delad, eller är det bara en skiktning som sker i tanken? Min sensor för radiatorreturen sitter ju på slingan mellan VP och volymtanken, så den tror ju att vattnet är varmare än det verkligen är. När VPn väl tyckte att det var dags att producera mer värmevatten så skönk temperaturen ned till den faktiska temperaturen eftersom att P2 nu startade.Detta fenomen fanns ju inte tidigare eftersom P2 gick konstant. Vågar man flytta denna sensorn för radiatorreturen till den faktiska radiatorreturen, dvs på den andra slingan, eller riskerar man då en övertemperatur i VPn? Kanske ska man istället justera upp kurvan?
Hoppas på Jocke montör här....Men visst bör du ha returtempgivaren på returen från radiatorkretsen.Men du har givare på både framledningen o returen genom värmepumpen också.Meny 3Gt1 visar returtempen från radkretsen.Gt8 o GT9 genom pumpen. Dom här 2 ska inte flyttas...Har du nån GT1?? lite lurigt om den finns på alla!? Men det rä den som styr våran maskin och då går det toppen att stoppa cirkpumpen när VP står still. Rego 600 styrdatorn... omffattnade beskrivning finns på hemsidan under nedladdningar...
Är returen till VP varmare än radiatorreturen när VP går? I så fall tyder det på att flödet i radiatorslingan är för dåligt, alternativt att röranslutningarna sitter konstigt. I min installation sitter rören (uppifrån och ned): radiator fram, VP fram, radiator retur, VP retur.Och givaren måste såklar sitta så att den kan känna returtempen från radiatorslingan. I min installation flyttades den från VP till ett dykrör lågt i tanken. Om inte du har nåt sånt måste du nog flytta ut den till radiatorsidan av tanken om du låter P2 gå med kompressorn, annars kan den ju inte mäta returtempen.
på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.
Citat från: Bertil skrivet 06 november 2006, 18:49:49på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.Självklart, tänkte inte på det... :-[Då är det bara att flytta GT1 till verkliga radiatorreturen. --/
Gt1 ska in i dykröret på tanken ända ner i botten.Man ser dykröret bredvid luftningen på din bild på tanken.Man får peta loss givaren ur rörfästet för att den ska gå i dykröret.Tryck ut den med en mejsel, dra inte i sladden.
Det är inte riktigt samma sak att sätta givaren på husreturen.Det är för att få stopp på värmeproduktionen om flödet stryps över huset.Då laddar värmepumpen upp tanken och stannar.Sitter givaren på returen så "märker" inte GT1 att värmepumpen börjar ladda tanken.Man har alltså ingen flöde från topp till botten på tanken i normaldrift.Som ren volymförstorare ska den kopplas annorlunda.