Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmebärarpump P2  (läst 15144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #15 skrivet: 06 november 2006, 15:29:20 »
Då är jag inte helt snett ute då :)

Nu en följdfråga på detta:

Jag upptäckte igår att returen till VP är varm (c:a 31C) trots att raditatorvattnet har en temperatur på c:a 23C. Det är ju två olika slingor, men detta tyder ju på att volymtanken på något sätt är delad, eller är det bara en skiktning som sker i tanken? Min sensor för radiatorreturen sitter ju på slingan mellan VP och volymtanken, så den tror ju att vattnet är varmare än det verkligen är. När VPn väl tyckte att det var dags att producera mer värmevatten så skönk temperaturen ned till den faktiska temperaturen eftersom att P2 nu startade.

Detta fenomen fanns ju inte tidigare eftersom P2 gick konstant. Vågar man flytta denna sensorn för radiatorreturen till den faktiska radiatorreturen, dvs på den andra slingan, eller riskerar man då en övertemperatur i VPn? Kanske ska man istället justera upp kurvan?

Är returen till VP varmare än radiatorreturen när VP går? I så fall tyder det på att flödet i radiatorslingan är för dåligt, alternativt att röranslutningarna sitter konstigt. I min installation sitter rören (uppifrån och ned): radiator fram, VP fram, radiator retur, VP retur.

Och givaren måste såklar sitta så att den kan känna returtempen från radiatorslingan. I  min installation flyttades den från VP till ett dykrör lågt i tanken. Om inte du har nåt sånt måste du nog flytta ut den till radiatorsidan av tanken om du låter P2 gå med kompressorn, annars kan den ju inte mäta returtempen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #16 skrivet: 06 november 2006, 16:33:06 »
Hoppas på Jocke montör här....

Men visst bör du ha returtempgivaren på returen från radiatorkretsen.
Men du har givare på både framledningen o returen genom värmepumpen också.

Meny 3
Gt1 visar returtempen från radkretsen.
Gt8 o GT9 genom pumpen. Dom här 2 ska inte flyttas...


Har du nån GT1??   lite lurigt om den finns på alla!? Men det rä den som styr våran maskin och då går det toppen att stoppa cirkpumpen när VP står still.

 Rego 600 styrdatorn...  omffattnade beskrivning finns på hemsidan under nedladdningar...

Jovisst har jag en GT1, det är ju min sensor för radiatorslingan. Den är ju utdragen ur pumpen och fastsatt med ett buntband på röret så den går lätt att flytta på.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #17 skrivet: 06 november 2006, 16:36:48 »
Är returen till VP varmare än radiatorreturen när VP går? I så fall tyder det på att flödet i radiatorslingan är för dåligt, alternativt att röranslutningarna sitter konstigt. I min installation sitter rören (uppifrån och ned): radiator fram, VP fram, radiator retur, VP retur.

Och givaren måste såklar sitta så att den kan känna returtempen från radiatorslingan. I  min installation flyttades den från VP till ett dykrör lågt i tanken. Om inte du har nåt sånt måste du nog flytta ut den till radiatorsidan av tanken om du låter P2 gå med kompressorn, annars kan den ju inte mäta returtempen.

Nej, det tror jag inte att den är men jag ska kolla det när jag kommer hem. Mina anslutningar sitter ovanpå tanken som är en Borö VB100 (någon som har ett kopplingschema för den?)

Det låter onekligen som om jag borde flytta givaren till den andra slingan....
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #18 skrivet: 06 november 2006, 18:38:24 »
Då är jag inte helt snett ute då :)

Nu en följdfråga på detta:

Jag upptäckte igår att returen till VP är varm (c:a 31C) trots att raditatorvattnet har en temperatur på c:a 23C. Det är ju två olika slingor, men detta tyder ju på att volymtanken på något sätt är delad, eller är det bara en skiktning som sker i tanken? Min sensor för radiatorreturen sitter ju på slingan mellan VP och volymtanken, så den tror ju att vattnet är varmare än det verkligen är. När VPn väl tyckte att det var dags att producera mer värmevatten så skönk temperaturen ned till den faktiska temperaturen eftersom att P2 nu startade.

Detta fenomen fanns ju inte tidigare eftersom P2 gick konstant. Vågar man flytta denna sensorn för radiatorreturen till den faktiska radiatorreturen, dvs på den andra slingan, eller riskerar man då en övertemperatur i VPn? Kanske ska man istället justera upp kurvan?


Hmmmm..... Sc:,h

Fenomenet tyder på skiktningseffekt, men hur kan det bli så om cirkpumpen för radiatorerna går jämnt?

Undrar hur anslutningarna sitter på din tank? kan du fota och lägga in en bild?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #19 skrivet: 06 november 2006, 18:49:49 »
på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.

Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #20 skrivet: 06 november 2006, 19:08:35 »
på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.

Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.

Självklart, tänkte inte på det...  :-[

Då är det bara att flytta GT1 till verkliga radiatorreturen.  --/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #21 skrivet: 06 november 2006, 19:15:56 »
Så här är tanken kopplad:
1: Till radiatorer
2: Från radiatorer (här vill jag sätta GT1)
3: Framledning från VP
4: Returledning från VP

Är det någon som vet till 100% hur denna tank ska kopplas?

Uppdatering: Tankern är en Borö VB100
« Senast ändrad: 06 november 2006, 19:22:11 av PerM »
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #22 skrivet: 06 november 2006, 19:17:53 »
på 25 kw maskinen sitter anslutningarna mitt mot varandra.... går interna pumpen hela tiden så kör ju den runt ouppvärmt vatten vid kompressorstopp.

Därav bättre skiktining om bara yttre kretsen kör in kallt vatten i botten på tanken.

Självklart, tänkte inte på det...  :-[

Då är det bara att flytta GT1 till verkliga radiatorreturen.  --/

(jösses va stor bilden blev)

Nu hänger jag inte med...vill man ha skiktning eller inte?
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #23 skrivet: 06 november 2006, 19:50:15 »
Gt1 ska in i dykröret på tanken ända ner i botten.
Man ser dykröret bredvid luftningen på din bild på tanken.

Man får peta loss givaren ur rörfästet för att den ska gå i dykröret.
Tryck ut den med en mejsel, dra inte i sladden.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #24 skrivet: 06 november 2006, 19:53:23 »
Okej det låter rimligt, men varför gjorde inte min installatör det?!?!  fiR: _/-

*tittar på telefonen....hm...118118 för hemnummer till installatören.... >:D *
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #25 skrivet: 06 november 2006, 19:55:57 »
Gt1 ska in i dykröret på tanken ända ner i botten.
Man ser dykröret bredvid luftningen på din bild på tanken.

Man får peta loss givaren ur rörfästet för att den ska gå i dykröret.
Tryck ut den med en mejsel, dra inte i sladden.

Går det inte att sätta GT 1 direkt på anslutning 2?
Om cirkpump radiator går hela tiden så borde väl botten på tanken ha samma temp som radiatorreturen?

Fast det är väl en snyggare lösning att sätta den i dykröret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #26 skrivet: 06 november 2006, 20:24:29 »
Det är inte riktigt samma sak att sätta givaren på husreturen.
Det är för att få stopp på värmeproduktionen om flödet stryps över huset.
Då laddar värmepumpen upp tanken och stannar.
Sitter givaren på returen så "märker" inte GT1 att värmepumpen börjar ladda tanken.
Man har alltså ingen flöde från topp till botten på tanken i normaldrift.
Som ren volymförstorare ska den kopplas annorlunda.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #27 skrivet: 06 november 2006, 20:42:09 »
Det är inte riktigt samma sak att sätta givaren på husreturen.
Det är för att få stopp på värmeproduktionen om flödet stryps över huset.
Då laddar värmepumpen upp tanken och stannar.
Sitter givaren på returen så "märker" inte GT1 att värmepumpen börjar ladda tanken.
Man har alltså ingen flöde från topp till botten på tanken i normaldrift.
Som ren volymförstorare ska den kopplas annorlunda.

Så sant, så sant!

Nu ligger nu GT1 i botten på dykröret :)

Jocke, kan du förklara hur tanken är uppbyggd? Det där med att man i normaldrift inte har något flöde mellan topp och botten gjorde mig nyfiken.  b00k

Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #28 skrivet: 06 november 2006, 21:52:45 »
Arbetstanken har ju som bekant 4 anslutningar 2 korta rör och 2 långa.
I ändan på varje rör sitter en diffusorplatta som sprider flödet horisontellt.

Värmepumpens framledning och husets framledning sitter på dom korta anslutningarna.
Husets retur och värmepumpens på dom långa.

Vid värmedrift och om husets flöde är lika eller bättre så kommer Värmpumpens flöde gå direkt till husets framledning och bara passera toppen på arbetstanken.
Returen gör samma sak, fast i botten på arbetstanken.

Om flödet minskar över huset går ett delflöde till arbetstanken som börjar laddas.
När tanken är uppvärmd så stannar pumpen på gt1 inställda värde (alternativt husreturen har stigit till stopptemp)
Det ger värmepumpen en längre gångtid trots att husets flöde minskat samt att man får längre stopp pga. den värmen som finns i tanken
Vid viloläge så har du flöde från botten till toppen.

Tror jag skrivit flöde 100 gånger nu :D
Man är ju röris inte pedagog ::)
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Värmebärarpump P2
« Svar #29 skrivet: 06 november 2006, 22:21:47 »
Ah, ok. Varmvattenflöde uppe, kallvattenflöde nere, överskottsvärme laddar tanken - enkelt! ;)

Nu när jag fått detta utrett undrar jag desto mer varför min GT1 installerades på returen från tanken...visserligen fungerar det så länge P2 går men det är ju inte rätt att göra så när det finns en by-pass tank i systemet. Det var ju inte svårt att få ner sensorn i röret (eller ur metallhöljet för rörmontering)...

Nu kan vi nog anse detta ämne avslutat, dags för nästa fundering! :)

Tack för all hjälp!  *vinkar*
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!