0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hallå här, FST kan jag få en sån, och mer viktigt: vad är det
Fläktkonvektor av märke veneto, jag har en 34+1 vilket innebär att den har 2 växlare, en för kyla (brine är anslutet dit) och en för värme (VB är ansluten till den). Det kostade mig 16000 kr att få installerad och jag skaffade den för att kyla huset på sommaren. Lägre framledningstemp på vintern är en bonus.
Gör den mycket oväsen... skulle gärne ner under kurva 8 +2 på vintern...Och sen..använder 9000Kwh (inklusiva FLM) i året för at värma up vårt gamle tegelhus på ungefär 170 kvm. det kanske är bättre att betale, och spara lite på bekymringarna i stället
NiskenInge bra, om man nu har VP.genom att köra på en rumstermostat och höga flöden får vp jobba med låga temperaturer. Det sparar pengar mot att istället strypa flöden för att uppnå "rätt" temperatur!
Citat från: Bertil skrivet 12 november 2006, 21:06:05NiskenInge bra, om man nu har VP.genom att köra på en rumstermostat och höga flöden får vp jobba med låga temperaturer. Det sparar pengar mot att istället strypa flöden för att uppnå "rätt" temperatur!Förstår inte hur du menar? Acktank passar utmärkt för lågtemp system. Men utan acktank kan du knappast ha rumstermostater, då VP:n styrdator får spatt när ibland alla termostaterna har stängt och ibland är alla öppna, det ger ju väldigt stora skillnader i tidskonstanten i reglersystemet - vilket en acktank dämpar kraftigt.Du behöver enbart styra på tempen i uttaget av varmvatten från den i såfall. Med en skaplig hysteres på några grader behöver du inte ens en tempmätning på flera ställen i tanken. och du behöver definitivt inte en returtempmätare. Den stora fördelen är mycket färre start/stopp vilket annars är det som knäcker de flesta VP:ar först. Har du en tillräckligt stor tank, behöver du inte ens lyssna på VP:n under natten, en laddning räcker hela natten.Jag vet att de flesta här hatar acktankar, antagligen mest beroende på att ert egna system saknar sådan. Kognitiv dissonans kallar beteendevetarna det. Något som ofta står i vägen för utveckling.