Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning Luft/luft Panasonic  (läst 21056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #15 skrivet: 25 november 2004, 10:07:50 »
Har också tänkt kolla upp om avfrostningen går att justera, men då måste man ju på något sätt själv bedömma vad som är tillräckligt ofta. Ett haveri pga onödig snålhet vore lite trist.

Enligt vissa källor är det just de inprogrammerade avfrostningsintervallen som skiljer mellan parallellimport och svenskanpassade maskiner. De glesa intervallen leder enligt dem till tidigt kompressorhaveri. Jag har tolkat det som skrämselpropaganda frÃ¥n branchfolk, (eftersom jag själv har en Panasonic E12 fr Citcop).  ;) Men som sagt, jag tycker snarare avfrostningen sker för ofta än för sällan. Bor visserligen precis intill Vänern med hög luftfuktighet.
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #16 skrivet: 27 november 2004, 10:32:01 »
Kan man justera detta?? Hur känner pumpen att det är dags?? hur vet den när det är klart.
Det kanske ska justeras?

Jag tror inte det ska justeras, och troligen innebär en justering att garantin ryker.

Jag vet inte hur pumpen beslutar om avfrostning, men kostar på mig lite gissningar.
Pumpen har tempgivare på lite olika ställen
* för utetemp
* före förångare
* efter förångare
* efter kompressorn.
Tillverkaren vet antagligen mycket väl hur de förhåller sig till varandra (med hänsyn till kompressoruttag). Genom att följa två tempgivare och med tabell över dess relation kan pumpen notera ett den börjar ta upp för lite värme i förångaren och besluta om defrost.
För att ta hänsyn till komponentvariationer kan pumpen mäta upp en individuell avvikelse efter den gjort en avfrostning som sedan används som justering i tabellerna.

Att bara gå efter utetemp och tid är lite enklare. Den som vill kan ju testa med att först mäta upp intervallet och sedan stå och skvätta på med en blomspruta och se om det blir kortare intervall.

´Bill

  • Gäst
´Bill
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #17 skrivet: 27 november 2004, 12:36:16 »
Om det finns snö på yttre delen smälter den och LVP måste avfrosta oftare. Tabort snön på din LVP.
Jag vet inte om snön runt maskinen gör något.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #18 skrivet: 27 november 2004, 14:55:56 »
Jag besökte kompisen nu han har en modell 9 nånting (fulpump) den tuffade på så fint vid -22 grader, men den verkar avfrosta ofta, värme ger den. Men tyvärr räcker det inte långt nu eldar han i kaminen inne delen vispar runt luften osså kör han nåt elelement.
Han har rÃ¥dfrÃ¥gat branschfolk den här killen säger sÃ¥ här... lÃ¥t pumpen gÃ¥ oavsett utetemp den  mÃ¥r bäst dÃ¥
Nån annan som fått råd om hur man ska göra vid långvarig kyla. det står nåt om att man ska stänga den med remoten vid långvarig kyla under -20 grader.. men att tolka det hur gör man det..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #19 skrivet: 27 november 2004, 18:53:16 »
Jag besökte kompisen nu han har en modell 9 nånting (fulpump) den tuffade på så fint vid -22 grader, men den verkar avfrosta ofta, värme ger den. Men tyvärr räcker det inte långt nu eldar han i kaminen inne delen vispar runt luften osså kör han nåt elelement.
Han har rÃ¥dfrÃ¥gat branschfolk den här killen säger sÃ¥ här... lÃ¥t pumpen gÃ¥ oavsett utetemp den  mÃ¥r bäst dÃ¥
Nån annan som fått råd om hur man ska göra vid långvarig kyla. det står nåt om att man ska stänga den med remoten vid långvarig kyla under -20 grader.. men att tolka det hur gör man det..

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #20 skrivet: 28 november 2004, 11:45:35 »
Nån annan som fått råd om hur man ska göra vid långvarig kyla. det står nåt om att man ska stänga den med remoten vid långvarig kyla under -20 grader.. men att tolka det hur gör man det..

Jag frågade en installatör (som också hade pump hemma) men han bara såg förvånad ut. Nu blir det ju knappt under -20 här annat än tillfälligt så frågan blir mer hypotetisk.

Kanske slitaget ökar vid stigande kyla? Smörjning fungerar sämre? Vad är erfarenheten av andra maskiner som jobbar vid den kylan?

Om det är så, då innebär det att drift i x timmar vid temperaturen t minskar livslängen med y timmar. Sedan är det bara att sätta en tempgräns där kostnaden för tidigare reparation/byte blir större än värmeutbytet.


Räkneövning
========
Om livslängden minskar med 2 timmar för varje driftstimme och cop=2, ska man köra på då?

;)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #21 skrivet: 28 november 2004, 11:47:06 »
Räkneövningen förutsätter att de vet livslängden vilket du inte gör  ;D

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #22 skrivet: 28 november 2004, 11:59:10 »
Räkneövningen förutsätter att de vet livslängden vilket du inte gör  ;D

Man får göra en del antaganden här i livet.

Tilläggsövning: vid vilken livslängd spelar det ingen roll?
 ;D

Sören Bergmark

  • Gäst
Sören Bergmark
Re:Avfrostning Luft/luft Panasonic
« Svar #23 skrivet: 29 november 2004, 14:24:56 »
Hej!

Hur ofta avfrostning sker beror av temperatur, daggpunkt och effektutag. Är det liten skillnad mellan temperatur och daggpunkt blir risken för isbildning stor.
Har en Panasonic ECO Multi Inverters CU-2E15 med två enheter en på bottenvåningen och en på övervåningen.
Den har en skroll kompressor med variable effekt.
Fungerar utan problem till -20 grader.  BlÃ¥ser upp till 35 gradig luft vid minus 20 ute.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 296
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!