0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det finns eller om det saknas köldmedia i en Pansonic pump?Kan man koppla någon typ av manometer till utedelen och kontrollera om det finns kylmedia ?
Citat från: cmdata skrivet 02 november 2006, 21:53:48Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det finns eller om det saknas köldmedia i en Pansonic pump?Kan man koppla någon typ av manometer till utedelen och kontrollera om det finns kylmedia ?Med denna väderlek vi har nu ska det vara ca 7bar i avstängt läge.mvh Rickard
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 03 november 2006, 01:04:51Citat från: cmdata skrivet 02 november 2006, 21:53:48Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det finns eller om det saknas köldmedia i en Pansonic pump?Kan man koppla någon typ av manometer till utedelen och kontrollera om det finns kylmedia ?Med denna väderlek vi har nu ska det vara ca 7bar i avstängt läge.mvh Rickardöhhhhh låt din kylkunskaper vila......det ända du kan mäta om du har exakt gamängd är att tömma systemet & väga gasen.....manomterstället kan lura dig många gånger.........vad händer med en gasflaska som är full resp tom?? ökar eller minskar trycket när den är halvfull eller är det samma?
Mr.Panasonic !tyvärr måste jag göra dig ledsen, Rickard har rätt.dina antaganden hade kanske kunnat praktiseras på en onoff pump.(men då räcker det i stort sett med underkylningen för att bestämma fyllnadsmängden)vilket du helt utelämnade i ditt system.detta är en inverterpump som kompenserar för tempraturer/tryck i systemet. vid måttlig brist och virka 0 ºC ute får du samma högtryck, högre hetgastemp, högre tillförd effekt, lägre förångning mm användaren märker ingen skillnad på effekt innedel. väldigt komplext för en utan gedigen erfarenhet att utröna, man måste ha stor erfarenhet av varvtalsstyrda maskiner och hur de uppför sig vid olika tempraturer.den enda ledtråd jag kan ge till de utan denna erfarenhet är:varvar maskinen för fullt vid icke kall väderlek så tyder det på att maskinen kan/troligen kompensera för brist.frostband vid höga tempraturer ute tyder på låg förångning utan utnyttjande av hela förångaren= troligen kompressorkompensering vid brist.trycket i en köldmediekruka går som sagts bara att härleda till en tempratur om soppan finns i både gas och vätskefas. detta oavsett fördelningen sins emellan.Harken: nu kan jag vara ute på tunn is, men jag vill påstå att jag sett en trend på framförallt panasonic enligt följande:för några år sedan låg alla pana- invertrar över 30 bar på maxfart ,men på senare år har trycket sjunkigt i takt med att COP:et ökat ett par enheter. framförallt rotationarna av dagens modell verkar gå mycket lägre i tryck(27-30 bar max)är detta en trend som uppmärksammats av andra också??
hade en mitsubishi som hade köldmediebrist förra veckan den löste på högtryck........ tomte::