0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...1.Jag har dock turen att ha en kamrat som är elektrikerutbildad men inte heller han kunde förstå varför elmätaren är ojordad och saknar vidarekoppling av jordkabeln....2.Om jag förstått allt rätt så är jorden enbart backup för nollan då de är bryggade i elcentralen. 3.Med andra ord så kopplar jag jorden vidare med en sockerbit placerad under kåpan till elmätaren...4. men jag skulle lika gärna kunna koppla jordkabelns ingång och utgång till samma anslutningar som nollan 5. min kompis slutgranskar ju ändå installationen!!
HejUndrar hur många elektriker som verkligen monterat en elmätare.Är det så konstigt att hans kompis inte förstod, elmätaren monteras ju normalt på inkommande kabel och där finns ju bara 3 faser och jord, nollan uppstår väl i mätarskåpet där man kopplar in en kabel mot jord och kallar den nolla.För det är väl inte nollanjsom kommer i kabeln och är den man jordar i Så varför så sarkastiska, har ni inte lärt er något nytt på senaste tiden, och varför skall alla veta allt, kan man inte lära sig lite mer.Jag har då aldrig tänkt på om en 3-fas mätare är jordad eller ej.MVHMesser
Om din kompis utger sig för att vara utbildad bilmekaniker och ska byta bromsklossar på din bil men är inte säker på hur dom ska monteras.... blir inte du fundersam då om han verkligen är utbildad elektriker??
HejDin jämförelse med bilmekaniker haltar väldigt mycket.En elmätare monteras vid nybygge och det görs säkert mestadels av elektriker från respektive el-leverantör vid inkoppling av elen till huset.Eventuella byten av elmätare görs också av dessa.En vanlig elektriker jobbar mestadels från propparna och inåt i huset, så det här påfundet med att montera el-mätare är nog mestadels nått som folk på detta forum håller på med.Det finns ingen anledning för en utbildad elektriker att kunna hur en elmätare specifikt skall kopplas in för att om han står inför det problemet så kan han säkert ta reda på hur det skall göras och huvudsaken är att han förstår det.Sen när man monterar en elmätare inomhus för att mäta som vi vill göra så kommer man att koppla in mätaren som nått som sitter i serie med värmepumpen t.ex, och då kommer man att koppla inkommande nolla med utgående nolla och inkommande jord med utgående jord.Då först uppstår problematiken med jord och nolla och eftersom mätarna är gjorda för att sättas på mätarplattan och saknar anslutningar för dessa.MVHMesser